RECENZE: Tisíc východů slunce

16.02.2018

Tisíc východů slunce: Sabina Zelená

Každý si zaslouží druhou šanci. Tento názor hlavní hrdinky by mohl být mottem celé knihy. Čtyřiadvacetiletá Pavla přišla během dopravní nehody o manžela i tatínka. S pomocí babičky opouští starý život v Ženevě a vrhá se do neznáma. Podaří se jí znovu začít v místě, kde se narodila?

Česká spisovatelka Sabina Zelená (1988) snila o psaní knížek už jako malá. Jak sama říká, přitahovaly ji emocinálně laděné příběhy založené na vztazích. "Tisíc východů slunce" je její literární debut. Jde o dojemný román o lásce, naději a druhých šancích. Knihu vydalo nakladatelství Fragment a Zelená, která se přestěhovala do Austrálie, nyní pracuje na dalších knihách. Přesídlení a změna životního stylu je velkým tématem i v knize, a tak se nabízí otázka, nakolik je příběh autobiografický.

Zelená své postavy důvěrně zná, a jak se zdá, objevila recept na čtivý příběh, který si vychutnají různé generace čtenářek. Neříkám, že "Tisíc východů slunce" nemá co nabídnout i mužským čtenářům, ale obávám se, že pro ně by kniha byla příliš sentimentální. "Tisíc východů slunce" je o pocitech a o zkoumání svého já. Což se týká nejen hlavní hrdinky, ale i čtenářek. Kniha vám nastaví zrcadlo a vy budete muset odpovědět na otázku, zda byste zvládli to, co zvládla Pavla. S hlavní hrdinkou se rychle ztotožníte a budete jí držet palce, aby se po tragické autonehodě, kdy přišla o své nejbližší, vzchopila a začala znovu žít.

V knize se střídá několik vypravěčů, převažuje ich-forma a velké plus je, že všichni aktéři působí reálně a jejich jazyk je civilní a prostý jakéhokoliv patosu. Pavla opouští Ženevu, kde vyrůstala, a s babičkou se vrací do míst, kde se narodila a kde přišla o svou maminku. Autorka je poměrně drsná, a tak se připravte na řadu úmrtí a nehod. Hory Páně působí na první pohled nehostinně, ne každý Pavlu vítá s otevřenou náručí, ale takový už život je. Autorka ani její postavy nejsou naivní, ale na druhou stranu optimisticky věří, že všechno zlé je k něčemu dobré.

Samozřejmě, že se tu objeví i láska. Ta ale není prvoplánnvá ani kýčovitá, naopak vás překvapí, v jakých podobách může k člověku přijít. "Tisíc východů slunce" koketuje s mystikou, najdete tu laskavý humor i průpovídky připomínající moudrost našich předků. Pavla vyznává staromódní hodnoty a díky tomu a dějišti knihy na vás dýchne starosvětská atmosféra. Pavla se setkává se zemitými místními postavami a postavičkami, mezi nimiž nechybí například pijan a násilník anebo mladá dívka, která přišla o zrak. S emocemi budete jako na houpačce, a i když se tu řeší pár ošklivých věcí, celkově jde o pohodový příběh fungující jako balzám na duši.

Román "Tisíc východů slunce" je nefalšovaná červená knihovna se vším, co k ní patří. Je to báječná pohádka pro všechny ženy, které se chtějí zasnít s otevřenýma očima. Kniha je napsána více než slušně vytříbeným a kultivovaným stylem. Je to romance, která si na nic nehraje a nemá ambice konkurovat umělecké literatuře. Možná se tu nehloubá nad závažnými tématy a děj je poměrně přímočarý, ale to vyplývá z podstaty žánru. A věřte mi, že napsat kvalitní ženský román, který vás chytne za srdce, je velké umění.