RECENZE: Temné říční proudy

23.06.2018

Temné říční proudy: Sharon J. Bolton

"Temné říční proudy" jsou čtivý napínavý krimi román, který je zároveň jízlivou výpovědí o fungování anglické společnosti. Příběh o několika zavražděných ženách je sám o sobě hrozný, ale větší tíha na mě padá z toho, jak lidé dokážou opovrhovat těmi, kteří jsou v něčem odlišní. Bolton spojila pohádku s hororem a vytvořila něco, co nadchne všechny milovníky napětí.

Angličanka Sharon J. Bolton (1960) se vždy toužila věnovat umění, ale v dětství její sny souvisely s herectvím a zpěvem. Po absolvování univerzity se dlouhou dobu pohybovala ve světě propagace a poté se s rodinou odstěhovala na venkov, kde napsala svůj první thriller. Její knihy si záhy získaly nadšené ohlasy čtenářů i respekt literárních kritiků. Bolton obdržela řadu významných ocenění a dnes je považována za největší britský literární objev posledních let.

Aktuální novinka "Temné říční proudy" z nakladatelství Domino jsou čtvrtým dílem série, ve které exceluje svérázná policistka Lacey Flintová. Pokud jste si ji dosud nezamilovali, věřte mi, že nyní tak rozhodně učiníte. Lacey je tak trochu prudička, ale nikdo jí nemůže upřít, že se narodila s posláním vyšetřovat vraždy. Případy k ní přicházejí proti její vůli a jí to nedá, aby se nesnažila přijít na kloub všem záhadám. Svou urputností štve nemálo svých kolegů a věřte mi, že právě v románu "Temné říční proudy" bude na zabití jako ještě nikdy.

Vyšetřování brutální vraždy si ji najde při plavání v Temži, což je samo o sobě zakázané. Lacey si musí vymyslet přijatelnou verzi pro své chování a vy se můžete těšit na řadu komických situací. Policisté se budou špičkovat, častovat jízlivými poznámkami a bývalí kolegové naší hrdinky si nenechají ujít příležitost, aby jí neomlátili o hlavu, že utekla z oddělení vražd a spokojila se s prací u říční policie. Všichni policisté jsou tady tak lidští, že kniha pobaví i ty, kteří příliš nemusí krimi romány založené na popisech policejních postupů.

Hodně osobní budou "Temné říční proudy" pro inspektorku Danu Tullochovou a linie týkající se Marka Joesburyho pracujícího v utajení zdařile koketuje se špionážním thrillerem. Lacey si potřebuje uspořádat život, snaží se vyrovnat s vlastní minulostí a kromě milostných trablů ji trápí otázka, zda je v nové práci opravdu spokojená, jak se snaží namluvit svému okolí i sama sobě. "Temné říční proudy" v sobě spojují thriller, krimi román i klasickou hádanku ve stylu Agathy Christie.

Bolton spojila aktuální téma s několika na první pohled nadpřirozenými motivy a vy si užijete příběh, který je jeden z mála. Závěr knihy je velmi originální, smělý a nebojím se říci, že i kontroverzní. Záleží na tom, jak moc bazírujete na realitě, ale sama za sebe říkám, že jsem byla nadšená. Ano, něco tu je přitažené za vlasy, něco možná působí nepravděpodobně, ale podle mě jsou detektivky pohádky pro dospělé, a čím odvážnější a šílenější pointa, tím lépe. Bolton k vám bude po celou dobu férová a férové je v rámci žánru i řešení, na které ovšem připadne jen čtenář s hodně bujnou fantazií.

Bolton to skvěle umí se slovy a nedělá jí problém splnit všechna očekávání svých čtenářů. "Temné říční proudy" mají nervy drásající atmosféru a autorce nedělá problém udržet vás v permanentní nejistotě a bdělosti. "Temné říční proudy" jsou skvělá detektivka plná falešných stop a neřešitelných záhad, ale zároveň jsou i drsným společenským románem ze soudobé Anglie. Sharon J. Bolton je svá stejně jako její Lacey a obě vám společně předvedou, co je podstatou nezapomenutelné detektivky.