RECENZE: Takový normální den

09.12.2020

Takový normální den: Will Carver

Na mostě se sešlo devět lidí z různých koutů země. Neznali svá jména a nikdy předtím se nesetkali. Mlčky se přivázali k sobě a potom spáchali hromadnou sebevraždu skokem do řeky. Byli příslušníky podivné sekty, nebo je za tím rafinovaný a brutální vrah?

Anglický spisovatel Will Carver se narodil v Anglii, ale dětství strávil v Německu. Odmítl se stát profesionálním hráčem rugby a dal přednost divadlu a televizi. Tento obor vystudoval a poté vyzkoušel rozličná povoláním. Dnes je podnikatelem a také autorem napínavých thrillerů. Román "Takový normální den" byl nominován na dvě prestižní ceny, získal si řadu nadšených čtenářů a mezi literárními vědci vyvolal bouřlivou diskusi. U nás knihu vydalo nakladatelství Alpress.

Klasické detektivky a thrillery jsou řazeny do komerční literatury, od které se nečeká žádné velké umění, co se týče originálního děje nebo stylu vyprávění. "Takový normální den" je výjimkou a záleží jen na vás, zda to budete považovat za klad, nebo za zápor. Will Carver si troufl zpracovat thriller plný zdánlivých sebevražd tak, že jej vypráví téměř jako báseň v próze. Číst tuto knihu není vůbec jednoduché a autor od vás vyžaduje aktivní spolupráci.

Díky tomu má kniha jedinečné kouzlo a vy si na autorově psaní vypěstujete závislost, protože číst jeho věty je čirá radost. A také zjištění, že informace se dají podat i jinak. "Takový normální den" není žádná bezduchá oddechovka, kde A udělá to a to a kde B udělá tamto. Autor miluje poetické výrazy, celá kniha je psána v přítomném čase, což působí velmi svižně, a jako geniální tah se ukázalo to, že hovoří o svých postavách ve třetí osobě. Ačkoliv je poznáte opravdu důvěrně, až téměř intimně, přesto si všichni dokážou uchovat tajemství nezbytná pro žánr detektivky.

Příběh začíná společnou sebevraždou devíti lidí. Autor ji dokáže podat tak, jako by šlo o umělecké dílo, a nejspíš i to je záměr. "Takový normální den" je hodně psychologický a hodně se tu řeší aktuální otázky, které právě hýbou společností. Will Carver varuje před technikou, kvůli které ztrácíme kontakt s ostatními a kvůli které podléháme beznaději a depresím. Od začátku budete cítit, že to, co se tu děje, není dílem náhody, ale že za vším stojí někdo, kdo moc dobře ví, co chce. Otázka je, kdo to je. Vůdce tajné sekty, vyšinutý psychopat, nebo naopak vrah, který dokáže chladnokrevně kalkulovat?

"Takový normální den" je poctivá detektivka se vším, co k ní patří. Porůznu tu máte poschovávaná vodítka k vyřešení všech záhad, ale kromě nich je tu i spousta falešných stop. Na konci se dozvíte, kdo je pachatel a jaký byl jeho motiv. Není to prvoplánový popis vražd, ale chytrá a důmyslně propracovaná detektivní hádanka. Během čtení vám bude běhat mráz po zádech a příběh za to vděčí i autorovu stylu vyprávění. Není jednoduchý, ale díky tomu je jedinečný a snadno rozpoznatelný. Willovi Carverovi budete celou dobu viset na rtech a po přečtení budete jeho "Takový normální den" vřele doporučovat ostatním fanouškům napínavých a rafinovaných příběhů.