RECENZE: Strážce ztracených měst

18.07.2019

Strážce ztracených měst: Shannon Messenger

Dvanáctiletá Sophie je tak trochu jiná. Spolužáci ji nemají rádi kvůli jejím schopnostem a studijním výsledkům. Sophie se snaží zapadnout, ale copak to jde? Ani ona sama neví, že ji do lidského světa podstrčili elfové. Jejím osudem je stát se Strážcem a zachránit svět před mocným nepřítelem.

Američanka Shannon Messenger vystudovala filmovou produkci a již během studia si uvědomovala, že ji mnohem víc baví příběhy vymýšlet, než je převádět do filmové podoby. A tak netrvalo dlouho a vydala svou první knihu pro děti. Ta zaznamenala obrovský úspěch. Nadchla čtenáře i recenzenty a další romány na sebe nenechaly dlouho čekat. Dnes je Messenger uznávanou autorkou knih pro děti a mládež, jejíž knihy vycházejí v mnoha zemích.

Celosvětovou slávu jí zajistila série "Strážce ztracených měst". První díl právě vydalo nakladatelství Ocelot a vy se můžete těšit na parádní jízdu. "Strážce ztracených měst" nadchne fanoušky legendárního Harryho Pottera a potěší i čtenářky dívčích románů. Sophie je na první pohled obyčejná dívka, která si neví rady se sebou ani se svými bližními. Dospívající čtenářky se s ní ztotožní a na svá telecí léta plná pochybností a trapasů rády zavzpomínáme i my, mnohem starší ženy.

To, že je Sophie jiná, má ale naprosto logické vysvětlení. Čtenář bude její tajemství odhalovat postupně, ostatně stejně jako Sophie. Nechci nic prozrazovat dopředu, jen naznačím, že na své si přijdou zejména ti, které fascinují Hrdinové s velkým H a odvěký boj mezi dobrem a zlem. Žánrově jde o fantasy a vy si vychutnáte atraktivní prostředí elfího světa. Celý příběh má báječně pohádkový nádech a zřejmě nebudu sama, kdo se bude při čtení přihlouple usmívat.

Ačkoliv je tu řada zákeřných záporáků a Sophie se musí vyrovnat s řadou obtíží, svět elfů je dokonalé místo k životu, kde věci fungují tak, jak mají. "Strážce ztracených měst" je příběh, který uspokojí čtenáře všech věkových kategorií. Nejmladší čtenáři budou s hlavní hrdinkou prožívat její dobrodružství a budou si marně lámat hlavu s tím, kdo vlastně je. Starší ročníky ocení autorčino vypravěčské umění a její schopnost vtáhnout nás do příběhu. Sophie je velmi originální děvče a rozhodně se s ní nebudete nudit.

Kniha je plná milého humoru, jízlivých výměn názorů, ale jsou tady i pasáže, které vás dojmou k slzám. Z textu sálá neuvěřitelná člověčina a pochopení pro všechno lidské. Nechci se rouhat, ale troufnu si tvrdit, že tahle série bude stejně úspěšná (ne-li ještě úspěšnější) než Harry Potter. Díky Sophii se na pár hodin stanete dítětem a budete na svět kolem vás nahlížet dětskýma očima. Díky Sophii přehodnotíte některé své postoje a neustále se budete zaobírat otázkou, jak byste se na jejím místě zachovali vy.

Zápletky jsou přiměřeně komplikované. Dospělí čtenáři budou zvědaví a příjemně napnutí, ti mladší budou Shannon Messenger viset na rtech a s vykulenýma očima čekat, čím je zase překvapí. "Strážce ztracených měst" má nesporný filmový potenciál a věřím, že podle knihy vznikne kasovní trhák. Díky tomuhle příběhu si uvědomíte, co je důležité a za co se vyplatí bojovat. A možná vás přesvědčí o tom, že zázraky se nedějí jen ve vymyšlených světech.

Knihu pořídíte například v e-shopu www.megaknihy.cz. ZDE je odkaz: https://www.megaknihy.cz/velke-fantasy/355062-strazce-ztracenych-mest.html