RECENZE: Strach za oponou

19.04.2019

Strach za oponou: Vilém Křížek

Milujete excentrického Sherlocka Holmese s jeho svéráznými vyšetřovacími metodami? Věděli jste, že jeho česká obdoba se jmenuje Eliáš Sattler? Tenhle týpek více než na logické dedukce spoléhá na svůj jedinečný čich a nutno podotknout, že zcela právem.

Český spisovatel Vilém Křížek (1971) pracuje jako překladatel z německého jazyka a nijak se netají svou láskou k období Rakouska-Uherska. Když Křížek pátral v archivech po své rodinné historii, narazil na zmínky o Eliáši Sattlerovi. Eliáš byl jedním z prvních soukromých detektivů v českých zemích a jeho přátelství s Adamem Křížkem vnuklo jeho vnukovi nápad na sérii historických detektivek odehrávajících se v době, kdy to začínalo jiskřit mezi Němci a Čechy a kdy tu vládla pokrytecká morálka.

Aktuální novinka z nakladatelství Mystery Press "Strach za oponou" je volným pokračováním autorovy prvotiny "Smrt má vůni inkoustu". V té se nám poprvé představil svérázný vyšetřovatel i jeho pomocník a Křížek naznačil, jakým směrem se bude ubírat jeho tvorba. Svou prvotinu pojal s humorem sobě vlastním a s obrovskou nadsázkou. Nijak se netajil tím, že jeho Eliáš Sattler je českým Sherlockem. Když se nám představil a my se seznámili se všemi jeho zvláštnostmi a libůstkami, mohl se v románu "Strach za oponou" pustit rovnou do vyšetřování několika zlomyslností v Novém německém divadle.

Je úžasné číst o tom, jak se u nás v roce 1913 žilo a jak prudérní byla tehdejší společnost. V knize vystupuje několik výrazných ženských postav, což bylo v té době naprosto skandální, ale čtenářsky je to velmi vděčné téma. Příběh se odehrává na prknech, která znamenají svět, a v hlavních rolích (v tomto i přeneseném významu) se představí herci a operní zpěváci. Autor nijak neskrývá svou vášeň pro hudbu ani opovržení pro intriky a kariérismus. Nespokojil se pouze se zápletkami, ale zapracoval i na charakteristice postav a navození správné atmosféry. Jeho pasáže věnované hudbě a umění obecně jsou doslova ódou na všechno, co povznáší naše duše.

Adam Křížek se ujal role doktora Watsona, a tak glosuje dění, nahrává svému šéfovi na smeč a žasne nad jeho myšlenkovými pochody. Eliáš Sattler má všechny znaky Velkého detektiva a jeho dobrodružství je nefalšovaná klasická křížovka. Milovníci hádanek si přijdou na své, protože se tu řeší hned několik zločinů najednou. "Strach za oponou" poškádlí vaše šedé buňky mozkové, ale ještě víc vás pobaví. Křížek je skvělý vypravěč, a protože si psaní evidentně užíval, užívat si budete i vy. O vážných věcech píše nevážně, a tak je "Strach za oponou" zábavnou učebnicí dějepisu.

Vtipné je sledovat, jak fungovala tehdejší společnost. Mezi německy a česky mluvícím obyvatelstvem to tradičně vřelo, snobové a umělci pohrdali lůzou a už se začínaly objevovat rasové předsudky vůči Židům. Historické detektivky jsou většinou vážné a suchopárné. Je skvělé, že si jde Vilém Křížek svou vlastní cestou. Za to jsou mu vděčné jeho postavy, ale vděční jsme i my, nadšení čtenáři. Knížka má švih, rychlé tempo a zaručeně zažene špatnou náladu. V neposlední řadě se díky ní dozvíte, jak žili naši praprarodiče. A to už je dost důvodů, proč si ji přečíst, nebo ne?