RECENZE: Spřízněné duše

09.01.2018

Spřízněné duše: John Marrs

Představte si, že někde ve světě existuje váš dokonalý protějšek. Ten, z koho se vám rozbuší srdce a vy se do něj na první pohled zamilujete. Zní to idylicky? Jenomže co když je mezi vámi velký věkový rozdíl? Co když vás dělí tisíce kilometrů? Nebo co když je ten druhý sériový vrah? Knihomolové tenhle thriller zhltnou na jeden zátah a spisovatelé si budou přát, aby dokázali napsat něco podobného.

Anglický spisovatel John Marrs pracuje jako novinář na volné noze. Více než dvacet let dělá rozhovory s celebritami z celého světa, proto nepochybujte o tom, že je to profík, který vás i na malé ploše dokáže vtáhnout do děje. "Spřízněné duše" z nakladatelství XYZ jsou jeho třetím románem a je velká škoda, že u nás nevyšly dvě předchozí knihy. Marrs je originální vypravěč, který kouzlí se slovy a který má smysl pro toho, co chtějí jeho čtenáři číst. "Spřízněné duše" jsou těžko zařaditelné, šokující, ale i přesto (nebo právě proto?) patří k tomu nejlepšímu, co kdy vyšlo v žánru "napětí".

Záměrně nehovořím o kategoriích psychologického románu, hororového thrilleru ani červené knihovny, protože tahle novinka má od každého něco. Celkově jde o thriller rozdrobený do několika dějových linií a je velmi těžké tipnout, kam se který příběh posune a co se z něj vyvrbí. Možné je tady opravdu všechno, a tak se připravte i na to, že sentimentální selanka se může proměnit v nefalšovaný horor a že detektivní linie o sériovém vrahovi zaměřeném na mladé ženy vás dojme k slzám víc než leckterý románek z červené knihovny. "Spřízněné duše" jsou chytré, chytlavé a věřte mi, že s emocemi budete jako na houpačce.

Téma je hodně kontroverzní a filozofické, ale nějaké polemiky budou to poslední, na co byste mysleli. Příběh vám nenechá vydechnout a vy budete mít co dělat, abyste nepřeskakovali stránky a nehledali pokračování příběhu svého oblíbeného hrdiny. Hlavních postav je tady totiž několik a tyhle osoby nemohly být rozdílnější. Všichni do jednoho ale touží zjistit, kdo je jejich ideálním protějškem, ke kterému podle přírody patří. A nezáleží na tom, zda jste chlápek plánující svatbu nebo miliardářka obklopená horou bodyguardů.

Zřejmě vás už nyní napadají desítky důvodů, co všechno se může zvrtnout nebo k čemu může dojít, ale autor hravě překonal i to nejděsivější, co si dokážete představit. Nechci prozrazovat nic z děje, protože Marrs tajemství svých hrdinů prozrazuje pozvolna, proto řeknu jen to, abyste nikdy nezapomínali na to, jací lidé jsou. Na pár snílků připadá hromada vypočítavců a neexistuje objev, na kterém by se nedaly vytřískat peníze nebo který by se nedal zneužít.

To nejlepší a nejnapínavější je, že stále nebudete tušit, kdo je vlastně kdo a co má za lubem. Mnohokrát se necháte napálit a můžete mít sebebujnější fantazii, ale nedokážete odhadnout, kam se jednotlivé příběhy budou ubírat a jak skončí. "Spřízněné duše" jsou parádní komerční čtení, které si nehraje na umění ani na filozofický román s poselstvím. Cílem je pobavit, postrašit a dojmout k slzám.

Každý si tu najde to své, a i když to bude znít banálně, platí tu ono okřídlené, "že co člověk, to názor". Mezi hrdiny si najdete své favority a troufám si tvrdit, že vás ve finále nejvíce překvapí ti, do kterých byste to zpočátku vůbec neřekli. Kniha má obrovský filmový potenciál a John Marrs má našlápnuto ke skvělé kariéře. Jeho invenci mu mohou ostatní spisovatelé jen tiše závidět, a co se týče čtenářů, ti ho budou zcela po právu milovat.