RECENZE: Spravedlivá pistole

28.12.2017

Spravedlivá pistole: Jaroslav Velinský

Josífek Smetana je bohémský malíř se slabostí pro opačné pohlaví. Gréta Hornová je atraktivní sochařka trávící většinu času na hřbitovech. Padesátník Augustin Veliký se toho času nachází v důchodu, protože byl kvůli své proříznuté puse donucen odejít od kriminálky. Tahle svérázná trojice spojí své síly, aby vyřešila několik zločinů v trampské osadě Spravedlivá pistole.

Český spisovatel Jaroslav Velinský (1932 - 2012) vystřídal různá povolání, aby se v šedesátých letech minulého století vrhl na dráhu spisovatele. Na svém kontě má řadu románů a novel v žánru sci-fi a detektivky. Jako detektivkář vzhlížel k takzvané americké drsné škole, ale jeho "Spravedlivá pistole" připomíná spíše anglické detektivní hádanky, v nichž se hodně konverzuje a dedukuje. Pokud se zajímáte o hudbu, potom nejspíš víte, že Jaroslav Velinský měl coby písničkář přezdívku Kapitán Kid.

"Spravedlivá pistole" je autorova prvotina, kterou nyní vydává nakladatelství Mystery Press v podobě e-knihy. Práva k vydání poskytl autorův syn Frederik Velinský, jenž se zhostil doslovu, ve kterém vysvětluje, jak pohnutý byl osud tohoto rukopisu. Příběh se odehrává v šedesátých letech, a tak nepřekvapí, že do vydání i finální podoby zasahovali tehdejší cenzoři. Když mohl Velinský vydat svoji prvotinu znovu ve svobodné zemi, provedl několik výrazných zásahů do textu.

Z doslovu se dozvíte, co a proč se změnilo, a záleží jen na vás, zda dáte za pravdu nakladateli, který vycházel z původního rukopisu, anebo autorovi, který cítil, že by měl napsat košatější a mnohomluvnější román. Pravda je, že "Spravedlivá pistole" nemá více než dvě stě stránek, a že díky převaze rázných a kulometných dialogů by skvěle obstála jako rozhlasová hra. Velinský se nezdržoval zbytečnými popisy ani charakteristikami a poměrně surovým způsobem šel rovnou k věci, tedy ke zločinům a jejich řešení.

Věřte mi, že příběh zhltnete na jeden zátah a že budete nakladatele popohánět, aby už vydal další dobrodružství bývalého kriminalisty Augustina Velikého. Důvodů je hned několik. Starší čtenáři si nostalgicky připomenou staré časy, v nichž mladí nevysedávali u počítačů, ale vyráželi kempovat do přírody. Na milovníky záhad čeká parádní zápletka, která by fungovala i v moderním zahraničním krimi románu. Co se tohoto týče, autor zpracoval téma, které je dnes velmi aktuální a které je do jisté míry polemické.

To, co vás ale strhne nejvíc, je autorův styl vyprávění a jeho svébytný smysl pro humor. Velinský poznamenal, že jeho dialogy mají lehce pubertální ráz, ale myslím, že přesně tohle k žánru sedí a že by bylo pokrytecké tvářit se, že "Spravedlivá pistole" není příjemná a zábavná konverzačka v duchu klasických detektivek z třicátých let. Autorův styl je velmi originální, nápaditý a plný neologismů či neotřelých a vtipných přirovnání. Z každé věty je cítit, že Velinský měl smysl pro humor a že mu nebyla cizí ironie ani sebeironie.

Nijak mu nečiní udělat si legraci ze svých hrdinů a metatextově ani z příběhu, ve kterém se právě pohybují. Protože jsme v detektivce, nechybí tu několik vražd, i když zpočátku to vypadá, že budeme mít co do činění s několika poměrně nevinnými záležitostmi. Doba, kdy se příběh odehrává, nemá na zápletku žádný vliv a je úplně jedno, zda víte, kdo byli esenbáci nebo co znamená ROH. Všechno vyplyne z kontextu a vy počítejte jen s nějakým tím "soudruhem". Augustin Veliký je nadto v nemilosti mocných a jeho slovní přestřelky s oficiálními vyšetřovateli jsou plné sarkasmu a jedovatostí.

Pokud máte rádi poctivé detektivky, potom by tato kniha neměla uniknout vaší pozornosti. Dějištěm příběhu je Liberecko a všechno vám tu bude připadat milé a důvěrně známé. Velinský dokáže skvěle ztvárnit všemožné postavy a postavičky a ze "Spravedlivé pistole" na vás paradoxně dýchne kouzlo první republiky. Jeho vyšetřovatelé nejsou žádní supermani, ale obyčejní a omylní lidé z masa a kostí, proto vám nebude dělat potíže se s nimi ztotožnit a občas i přimhouřit oko nad jejich slabostmi nebo trapasy.