RECENZE: Smrt ve zlaté kleci

21.03.2017

Smrt ve zlaté kleci: Martina Frühaufová, Daniel Weber

Ona jím pohrdá za to, že nemá žádné ambice a že jeho předci nikdy nevlastnili žádný majetek. On ji považuje za snobku, kterou zajímá pouze její vila. Problém je, že ti dva jsou manželé a musí žít vedle sebe, protože jsou na sobě závislí. Co se stane, když jeden z nich zatouží po svobodě?

"Smrt ve zlaté kleci" z pera dvojice českých autorů Martiny Frühaufové a Daniela Webera je žhavá novinka z nakladatelství XYZ. Dvojice debutovala románem pro ženy "Hledání bodu G", který vyšel na počátku letošního roku. "Smrt ve zlaté kleci" je čistokrevná detektivka, ale jak sami uvidíte, má v sobě ledacos z příběhů určených ženským čtenářkám. Nevím, jak si autoři rozdělili psaní textu, ale skoro je podezírám, že Frühaufová napsala všechny kapitoly týkající se ženských hrdinek a na Webera zbyly pasáže napsané z pohledu manžela Vráti.

Ačkoliv má příběh všechny atributy napínavého thrilleru, autoři nezapřou, že se při psaní vyžívali ve svých rolích. "Smrt ve zlaté kleci" jiskří vtipem a je plná narážek a rýpanců na soužití s opačným pohlavím. Díky tomu se čtenáři budou královsky bavit a knihu neodloží, dokud nebudou na poslední stránce. Psaní Frühaufové a Webera je návykovou záležitostí a já vám zaručuji, že se po přečtení "Smrti ve zlaté kleci" vrhnete i na debutový román, i když to třeba není váš šálek kávy. "Smrt ve zlaté kleci" vypráví ze svého pohledu tři různé postavy, které nemůžou být rozdílnější.

Romana je rozmazlená panička z dobré rodiny, která v restituci získala vilu, kterou za první republiky vybudoval její dědeček. Žena je na dědictví náležitě hrdá a neumí si představit, že by o dům přišla. Vráťa je úspěšný podnikatel, který má s Romanou spoustu trápení, ale přesto všechno je jí věrný. Podle Romany je Vráťa budižkničemu a nevychovaný proletář a Vráťa svou manželku považuje za zpovykanou slepici. Romana rozházela peníze po předcích a Vráťa je typický pohodlný chlap, a tak ti dva setrvávají ve svazku, ve kterém není ani jeden z nich šťastný.

Romana by se nejraději rozvedla, ale moc dobře si uvědomuje, že potřebuje peníze na provoz svého sídla. Ten dosud financovala z Vráťovy autodílny. Protože je zvyklá, že všichni skáčou, jak ona píská, rozhodne se, že manžela oškube během rozvodu. Aby se nevzpouzel a nehandrkoval o majetek, vymyslí geniální plán. Z jejího pohledu bude totiž nejlepší, když se Vráťa dopustí nevěry. A nebyla by to Romana, aby neměla po ruce ideální milenku.

Ivana se přestěhovala do Prahy z Ostravy, kde nechala byt svým dospělým dětem, a nyní pracuje jako operátorka. Na výplatní pásce má sotva patnáct tisíc a o bydlení se dělí s protivnou důchodkyní, která jí zakázala vodit si domů návštěvy. Návrh své dávné přítelkyně Romany považuje za dar z nebes a s radostí na její nabídku kývne. To ovšem ani jeden z účastníků netuší, k čemu všemu dojde. Romanin plán by mohl fungovat, ale jak asi tušíte, přihodí se pár nečekaných věcí, které vyústí ve zločin.

Tempo vyprávění není nijak zbrklé, ale o to víc si vychutnáte psychologický vývoj jednotlivých postav. "Smrt ve zlaté kleci" je nejen inteligentní a napínavá detektivka, ale také příjemná vztahovka okořeněná drsným humorem. Jsem si jistá, že vás bude bavit stejně jako mě, a je přitom úplně jedno, jestli jste žena, nebo muž. Frühaufová a Weber prokázali, že mají talent, a i proto se těším na jejich další knihu. Sobecky přitom doufám, že půjde opět o detektivku.

Chcete zjistit, kde seženete knihu nejlevněji? Tak zkuste portál Srovname.cz, který vám poradí, kde knihu "Smrt ve zlaté kleci" koupíte nejlevněji.