RECENZE: Silnice č. 9

02.07.2021

Odložené případy: Silnice č. 9 - Tina Frennstedt

Ráno na Velký pátek je u majáku nalezena mrtvola kontroverzní malířky. Poblíž těla se nachází vzácný druh hlíny, která hrála velkou roli v případu patnáct let staré vraždy. Události naberou spád a vyšetřování několika zločinů se ujímá geniální vyšetřovatelka Tess spolu se svými svéráznými pomocníky.

Švédská spisovatelka Tina Frennstedt dlouhá léta pracovala jako žurnalistka. Specializovala se nevyřešené a odložené případy a jako krimi reportérka si získala slávu i za hranicemi. Pracovala pro různá prestižní periodika a nyní se podílí na vysílání pořadu o skutečných zločinech. Jejím literárním debutem byla kniha "Odložené případy: Nezvěstná". Kniha získala v roce 2019 ocenění za nejlepší kriminální prvotinu roku a kniha vzbudila velký rozruch. Chválu na ni pějí čtenáři i odborná veřejnost. U nás ji vydalo nakladatelství Jota.

"Odložené případy" jsou zamýšlenou sérií, v nichž Tina Frennstedt beletristicky zpracovala skutečné zločiny odehrávající se ve Švédsku. Čeští čtenáři se nyní dočkali netrpělivě očekávaného druhého dílu. "Odložené případy: Silnice č. 9" jsou výsledkem spojení několika kauz a vzniklý román je nadmíru čtivý. Protože má autorka bohaté zkušenosti z publicistiky, sedí jí svižný reportážní styl, kde je každá kapitola zakončená pointou a zároveň tak, aby vás donutila číst dál. Co se týče zápletky, v knize se řeší dva případy, které spolu na první pohled nijak nesouvisejí.

Starší případ se odehrál před patnácti lety, kdy byl na silnici zavražděný hudebně nadaný mladík. Rodina se trápí tím, co se stalo, a stále čeká na odpovědi. Případem se oficiálně začne zabývat skupina vyšetřující odložené případy. Týmu šéfuje Tess, která je prototypem severského policisty. Ačkoliv je geniální a jako detektiv nemá konkurenci, řeší trable v soukromém životě. Tess touží po dítěti, ale protože je lesbička a její poslední přítelkyně se nechtěla stát matkou, nemá to vůbec jednoduché. A tak se, ačkoliv je plná pochyb, rozhodne pro umělé oplodnění.

V práci neví, kam dřív, a všechno nasvědčuje tomu, že přijde o svou pozici. Policejní ředitel se rozhodne šetřit a Tess musí veřejnost i své nadřízené přesvědčit o svých kvalitách. Pomůže jí vyšetřování vraždy kontroverzní malířky, která maluje obrazy svou menstruační krví? A co její svérázní kolegové? Podpoří ji, anebo naopak napáchají nenapravitelné škody? V tomhle ohledu si vychutnáte zejména eskapády policistky Marie. Coby matka tří dětí se rozvedla a nyní brousí po seznamkách, kde hledá milence na jednu noc.

"Odložené případy: Silnice č. 9" jsou skvělým mixem krimi románu, thrilleru i klasické detektivní hádanky. Dopodrobna se seznámíte s prací policie a krok za krokem budete sledovat, co dělají, aby dopadli pachatele. Během čtení vám bude běhat mráz po zádech a rádi se necháte překvapovat a šokovat zcela nečekanými zvraty. Všechny zápletky jsou součástí jedné velké detektivní hádanky, kterou není v lidských silách vyřešit. Tina Frennstedt spojila fikci s realitou. Prostý krimi román by mohl nudit, ale to tady ani náhodou nehrozí. "Odložené případy: Silnice č. 9" jsou báječnou pohádkou pro všechny, kteří milují napínavé a zašmodrchané detektivky. Tess nám všem ukáže, jak se to má dělat, a my jí budeme držet palce, aby jí to klapalo i v soukromém životě.