RECENZE: Sestup

27.12.2017

Sestup: Tim Johnston

Osmnáctiletá Caitlin byla hvězdou sportovního týmu. Jako vynikající běžkyně získala stipendium na univerzitě a těšila se, jak zúročí talent od Boha. Jenomže během letních prázdnin došlo k tragédii, která jejím bližním rozcupovala život na cucky. Caitlin se v rámci tréninku vydala do hor a už se nevrátila.

Americký autor Tim Johnston vystudoval dvě vysoké školy, ale i přesto vystřídal řadu povolání, mezi nimiž nechyběly ani manuální práce. I v době, kdy pracoval jako tesař, vyučoval tvůrčí psaní a snil o tom, že napíše svůj velký román. Do světa literatury vstoupil knihami pro mládež a v roce 2002 se zapsal do povědomí čtenářů románem "Nic tak zeleného". Aktuální novinka z nakladatelství Mystery Press "Sestup" vyšla v roce 2015 a kniha se okamžitě umístila v žebříčku bestsellerů deníku The New York Times.

Johnston je velmi vyzrálý autor, který ale nepatří k těm, kteří by chrlili jednu knihu za druhou. Na každou si dopřeje spoustu času, o svých knihách přemýšlí a nijak mu nevadí udělat si několikaletou tvůrčí pauzu. Paradoxně mu tento přístup zajistil slávu, protože na jeho knihách je znát, že jsou promyšlené a propracované do nejmenších detailů. "Sestup" je psychologický thriller, který by na první pohled mohl připomínat tuctové americké krimi romány s podobným tématem. Johnston se ale nespokojil s hrůzostrašnými motivy a kriminální zápletkou, a naopak se zaměřil na vnitřní prožitky svých hrdinů.

V centru dění je osmnáctiletá Caitlin, která se během letních prázdnin ztratí ve Skalistých horách, kam odjela se svými rodiči a mladším bratrem Seanem. Sourozenci si přivstanou, aby si v klidu zaběhali v horách, ale o něco později se přihodí cosi, co pro všechny zúčastněné představuje totální pohromu. Sean je nalezený zraněný na horské cestě, ale po Caitlin jakoby se země slehla. "Sestup" je náročný mnohovrstevný román obsahující několik linií.

Ta detektivní podrobně popisuje pátrání po zmizelé dívce a zároveň s tím můžeme sledovat, jak se mění charaktery jejích příbuzných. Jejich vzájemné vztahy vypadaly idylicky, ale je logické, že je ztráta Caitlin nutně poznamená. Retrospektivní linie složená ze vzpomínek na dávné tragédie uspokojí spíše náročnějšího čtenáře a "Sestup" díky ní získá punc umělecké literatury. Matka Angela se dosud nevyrovnala se ztrátou svého dvojčete a ztráta dcery oživí všechny její démony z minulosti.

Asi největší proměnou projde otec Grant. Z lehkomyslného nevěrníka se vyklube muž, který si nechce připustit neúspěch a který je rozhodnutý pohnout i zemí, aby se dozvěděl, co se jeho dceři přihodilo. Čtenář postupně zjišťuje, co se s Caitlin stalo, a protože autor nikam nepospíchá a napíná vás, co to jde, bude vám hrůzou běhat mráz po zádech. "Sestup" je mimo jiné svědectvím o tom, jak i silné jedince dokáže zlomit nejistota a strach o dítě a sestru.

Text obsahuje několik filozofických myšlenek a myslím, že se shodneme na tom, že nikdo by se nechtěl vžít do kůže hlavních hrdinů. "Sestup" je nejen drsný thriller, ale také inteligentní psychologický román, který zamává s vašimi emocemi a nejspíš přehodnotí některé vaše názory. Tahle kniha vám ukáže, co je v životě nejdůležitější, a za co se vyplatí bojovat. Stejně jako život obsahuje i stinné stránky, ale bez toho negativního bychom si neuvědomili, že na tom nejsme tak špatně, jak si možná občas namlouváme.