RECENZE: Ruka ruku myje

23.06.2017

Ruka ruku myje: J. D. Robb

Umíte si představit sci-fi detektivku, kterou napsala Královna romantické literatury? Že ne? Pak jste zřejmě ještě neměli čest se sérií s Evou Dallasovou. Nora Roberts pod pseudonymem J. D. Robb spojila nespojitelné, a tak vznikl skvělý koktejl napětí, romantiky a erotiky. To vše v kulisách New Yorku druhé poloviny 21. století.

Takže jak je to vlastně s těmi jmény? Američanka Nora Roberts (1950) vstoupila do světa literatury jako autorka romantických příběhů pro ženy. Ty byly často šmrncnuté detektivními zápletkami, a tak nepřekvapí, že se rozhodla napsat plnokrevnou detektivku. Vytvořila Evu Dallasovou, drsňačku z oddělení vražd, a aby se odlišila, její příběhy zasadila do budoucnosti. Eva Dallasová se objevuje v sérii krimi románů, které Nora Roberts vydává pod pseudonymem J. D. Robb.

Příběhy o Evě Dallasové vydává nakladatelství Alpress a v případě novinky "Ruka ruku myje" se ocitáme v roce 2060. Na své si přijdou milovníci klasických detektivek - hádanek, thrillerů i krimi románů založených na vyšetřovacích postupech. To, co by mohlo jinde nudit, vymyslela autorka tak, že ji zhltnete na jeden zátah. Konkrétně mám na mysli popisy policejní práce, které na vás dnes vyskočí z téměř každé knihy nebo televizního kanálu.

J. D. Robb se rozhodla vmíchat do svých detektivek prvky sci-fi, což se ukázalo jako skvělý tah. Policisté z druhé poloviny 21. století mají řadu vychytávek a Eva disponuje nejlepšími zbraněmi a auty v celé Sluneční soustavě, za což vděčí svému manželovi. Její Roarke je nejbohatší muž na světě a pro svou milovanou manželku mu není líto žádného výdaje. V případě záhadných úmrtí, která zde Eva řeší, se stává jejím parťákem a neocenitelným pomocníkem. A protože Evu milují především ženské čtenářky, Roarke se předvede nejen jako citlivý milenec, ale také jako obrovský romantik.

V románu "Ruka ruku myje" si autorka víc než kdykoliv předtím pohrála se zápletkami, které jsou velmi komplikované a téměř neřešitelné. Díky tomu se můžete těšit na řadu překvapivých zvratů a nečekaných odhalení. Tento Evin případ je do jisté míry osobní, protože se týká manžela její výborné kamarádky. Dennis Mira se shodou okolností objeví na místě činu a je zázrak, že přežil setkání s vrahem. Vrah se totiž zaměřuje na postarší bohaté chlápky, kteří umírají velmi nezvyklým způsobem, a na první pohled to vypadá, že zrovna Dennis je ideální obětí. Eva velmi dlouho tápe, a to, co se jí podaří zjistit o vrahově identitě a motivu, je víc než šokující.

Tempo příběhu je rychlé, až téměř zběsilé, napětí střídá romantiku a není tu nouze ani o humorné či erotické scény. J. D. Robb píše mistrně, ale co jiného byste od profíka jejího formátu čekali? Její Eva je svéráz, a i když byste k ní měli pár výhrad jako k člověku, protože někdo tak arogantní se hned tak nevidí, jako literární postava funguje dokonale. Celá série je nadčasová, univerzální a funguje jako skvělý zaháněč špatné nálady. A je přitom úplně jedno, zda jste muž, nebo žena.