RECENZE: Ptačí tribunál

09.03.2018

Ptačí tribunál: Agnes Ravatnová

On je nevrlý čtyřicátník obývající starý dům s obrovskou zahradou. Ona prchá před minulostí a nastupuje u něj jako hospodyně. On je neustále nabručený a mrzutý, ona se své problémy snaží zahnat alkoholem. Ačkoliv jsou jako oheň a voda, postupně se začínají sbližovat. Romanci ale nečekejte. Tohle je totiž pěkně drsný horor.

Norská spisovatelka a publicistka Agnes Ravatnová (1983) vstoupila do světa literatury v roce 2007 románem "Týden 53". Ve své tvorbě je jízlivá, ironická, ale zároveň i vtipná a nad věcí. "Ptačí tribunál", aktuální novinka z nakladatelství Plus, je originální a rozhodně zajímavý počin. Jde o strhující příběh na pomezí hororu a psychologického thrilleru. Nic tu není takové, jak to vypadá, a na vás čeká řada šokujících překvapení, takže si na své přijdou i milovníci detektivek.

Autorka si vystačila pouze se dvěma hlavními hrdiny, kteří toho (upřímně řečeno) příliš nenamluví, tísnivou atmosférou a řadou náznaků a symbolů. "Ptačí tribunál" je tak trochu jiný thriller, protože jeho forma neodpovídá komerčním bestsellerům. Číst tuhle prózu není vůbec jednoduché, protože připomíná báseň v próze plnou poetismů, metafor a personifikací. Kniha má v sobě několik rovin a je jen na vás, co všechno si z ní vezmete. Zajímá vás detektivní linie? Nebo se zamyslíte nad výběrem slov a necháte se svádět tím, co je nevyřčené?

Ravatnová kouzlí se slovy i obrazy, a tak nepřekvapí, že její kniha byla přeložena s finanční podporou literární agentury Norla. "Ptačí tribunál" není prvoplánový thriller, ale umělecké dílko, které vám nabízí jedinečný zážitek. Příběh začíná vcelku nevinně, ale vy správně tušíte, že se za chováním i replikami hlavních hrdinů schovává něco víc, než je na první pohled patrné. Oba něco skrývají, ale konkrétní informace se budete dozvídat postupně, což je jedna z věcí, která vás udrží v napětí až do poslední stránky.

Budete zvědaví na to, co se stalo, budete se snažit odhadnout vývoj příběhu a také se necháte strhnout líčením přírodních krás. Příroda je tu jednou z postav a vy si uvědomíte, jak moc jsme s ní spjatí. Zpočátku psychologický román o dvou rozháraných duších se změní v hororový thriller a vy budete cítit, jak vám běhá mráz po zádech. Autorka si zaslouží uznání za to, že ani na okamžik nesklouzla ke kýči a nevyužila nic ze schémat pokleslé literatury. Od začátku do konce si udrží svou úroveň a kultivovanost, což se jí daří i ve scénách, kde je hlavním motivem umírání.

Ravatnová umí skvěle navodit atmosféru, dokáže vás ukolébat, takže si říkáte, že se vlastně nic moc neděje, ale o to větší šok později zažijete. "Ptačí tribunál" je vystavěný jako klasická detektivka hádanka, a tak můžete už od začátku tipovat, zda došlo nebo dojde k nějakému zločinu, a kdo z těch dvou je klaďas a kdo záporák. Raději nesázejte na své pocity, protože Ravatnová je velice chytrá dáma, kterou baví hrát si s vámi jako kočka s myší. Příběh má promyšlený do nejmenších detailů a vy počítejte s tím, že neodhalíte ani to, co se přímo nabízí.

Všechno je tu jakoby zahalené v mlze a vy cítíte, že kolem domu obchází zlo. Ráda bych řekla, že všechna hrůza je závislá na lidech, ale protože jsme v hororu, vyděsí vás i obyčejný déšť anebo pár ptáků kroužících nad mořem. "Ptačí tribunál" je kvalitní a inteligentní thriller, který vám nastaví zrcadlo a donutí vás přemýšlet o smyslu života, o zlu a o spravedlnosti.