RECENZE: Prozření

29.11.2017

Prozření: Jessica Shattuck

Příběh německé hraběnky Marianny von Lingenfelsové začal během Křišťálové noci. Zatímco na starém hradě hostila vybranou společnost, její manžel Albrecht plánoval se svými komplici atentát na Hitlera. Marianna mu bez rozmýšlení slíbila, že se v případě nezdaru postará o pozůstalé manželky a děti. Samozřejmě že netušila, jak tohle rozhodnutí ovlivní celý její život.

Americká spisovatelka a novinářka Jessica Shattuck si ve své branži už dávno vybudovala skvělou pověst, přesto jí trvalo téměř osm let, než napsala román "Prozření". Nejenže pátrala v archivech, diskutovala s odborníky a pátrala po potomcích postav ze své knihy, ale problém jí činilo přiznat si, nakolik osobní pro ni téma je. Její milující a laskaví prarodiče byli aktivními nacisty a Shattuck se rozhodla napsat příběh z druhé světové války trochu jinak. Ne z pohledu Židů nebo jiných obětí, ale naopak z pohledu Němců, kteří měli na první pohled všechno.

"Prozření" z nakladatelství Domino je historický román založený na reálných faktech a jeho největší devizou je, že se autorka zdržela jakéhokoliv hodnocení, přesvědčování nebo omlouvání. K reáliím přistoupila nejen poctivě, ale také objektivně a nijak se nesnažila, aby se vám její hrdinové zalíbili. Příběh je lehce cynický, hodně drsný, ale taková byla prostě doba. Hlavní postavou knihy je mladá aristokratka Marianna von Lingenfelsová. Marianna vychovává tři děti, a protože je intelektuálka, víc než o vlastní domácnost se zajímá o politiku. Její manžel Albrecht je zděšený tím, co se v roce 1938 děje, a Marianna s ním souhlasí v tom, že někdo musí zastavit řádění šíleného Adolfa Hitlera.

Albrecht vypracuje plán, jak Hitlera zlikvidovat, a akční Mariannu mrzí, že s ní muži nepočítají a berou ji pouze jako budoucí pečovatelku vdov a polosirotků. Spiknutí je odhaleno, atentátníci oběšeni a jejich manželky přežijí jen díky tomu, že jejich muži pocházeli ze slavných německých rodů. Autorka netradičně přeskočila vlastní světovou válku a z roku 1938 skočila rovnou do roku 1945. Tehdy se Marianna ujímá Benity a Martina, které po sobě zanechal její nejlepší přítel Connie. Společně zamíří na Mariannin hrad, kde se k nim později přidává ještě Ania se dvěma syny.

Marianna je zvláštní osoba a absolutně netuším, jak na ni zareagujete. Obecně platí za šlechetnou dámu s velkým srdcem, ale její blízcí brzy zjistí, že je v jistém ohledu nemilosrdná. Za to, co provedli nacisté, se zhluboka stydí a nepřichází v úvahu, aby pro ně projevila pochopení, nebo s nimi dokonce soucítila. V jejím světě je všechno buď bílé, nebo černé, a Mariannu ani nenapadne, že svým postojem může ubližovat nejen svým chráněnkám, ale i jejich dětem.

Zatímco Marianna se snaží napravit škody, Benita i Ania touží po obyčejném životě. Ony chtějí zapomenout a jít dál, ale Marianna jim to se svými zásadami ztěžuje. Ačkoliv to myslí dobře, provede pár věcí, které jsou možná ještě horší než to, co by kdy udělali nacisté. Roky běží, Německo se vzpamatovává z války a Marianna by ráda řekla, že Benita a Ania jsou její přítelkyně. Jenomže každá je úplně jiná a ve hře je kromě žárlivosti a nepochopení i jedno velké tajemství. Poslední část knihy se odehrává v roce 1991 a je zajímavé sledovat rozdíly mezi válečnou generací a těmi, kteří se narodili a vyrůstali ve svobodné zemi.

"Prozření" je úžasný psychologický román i skvělá sociologická studie. Vyprávění je dynamické a autorka ve vás dokáže podnítit zvědavost. Osudy hrdinek vás strhnou kvůli všemu, co prožívají, a historické pozadí budete vnímat pouze jako bonus. Marianna von Lingenfelsová je jednou z nejsilnějších postav, jaké se v literatuře objevily, a vy jí budete držet palce, aby i ona prozřela a uvědomila si, že je chybující člověk a že jsou na světě důležitější věci, než je morálka a spravedlnost. "Prozření" není příběh o heroických činech, ale o každodenním životě a mezilidských vztazích. Není o hrdinech a o pomstě, ale o tápajících ženách a odpuštění.