RECENZE: Přežijí jen nejsilnější

20.02.2018

Přežijí jen nejsilnější: Robin Hawdon

Emma byla věrnou manželkou a milující matkou několika potomků. Jako správná hospodyně si zapisovala, co je nutné zařídit v domácnosti. Kromě toho si vedla tajný deník, který se točil kolem práce a myšlenek jejího manžela. Zní to jako banální příběh? Jenomže to by se její manžel nesměl jmenovat Charles Darwin a ona by si nesměla zapisovat věci, které by po zveřejnění ovlivnily chod světa.

Anglický spisovatel Robin Hawdon (1939) není ve světě literatury žádným nováčkem. Na svém kontě má řadu románů pro děti a dospělé. Nakladatelství XYZ vydalo v minulém roce jeho román "Zašustění v trávě", což byl příběh pro děti a mládež evokující Čapkovy Mloky. Aktuální novinka "Přežijí jen nejsilnější" je detektivka, v níž si autor ukousl poměrně velké sousto. Důvodem je to, že celý příběh stojí a padá s Charlesem Darwinem a jeho vědeckými a teologickými teoriemi.

Autor připouští, že knihu psal dlouho, protože bylo obtížné projít prameny a vědecké poznatky zabudovat do čtivého detektivního románu. "Přežijí jen nejsilnější" není literatura faktu, ale čistá beletrie, jen počítejte s tím, že je trochu jiná. Náročnější je v tom smyslu, že autor s gustem cituje z odborných prací, a protože kniha obsahuje řadu retrospektivních pasáží, musel jim kvůli autenticitě přizpůsobit slovosled i jazyk, který je plný archaismů a historicismů. Příběh se odehrává ve třech dějových rovinách, přičemž největší prostor dostalo pátrání po ztraceném deníku Emmy Darwinové.

Toto pátrání probíhá v dnešní době a žánrově jde o nefalšovanou detektivku. Pátráním je pověřený Maurice, postarší milovník starých spisů a majitel londýnského antikvariátu. Ten se dosud nevyrovnal se ztrátou milované manželky, doléhá na něj krize středního věku a navíc ho trápí, že antikvariát neprosperuje tolik jako dříve. Maurice se nepovažuje za žádného detektiva, ale protože má konexe v odborných kruzích, přijme velkorysou nabídku amerického sběratele. Celé to působí nevinně, ale Maurice se má již brzy přesvědčit o tom, že existují lidé, kteří se neštítí ani vraždy, jen aby objevili záhadný deník.

Historické pasáže se týkají Emmy, která si začala psát deník poté, co se rodina odstěhovala z Londýna. Její manžel (a zároveň bratranec) platil už tehdy za významného vědce. Charles se zabýval vývojem člověka a s manželkou hodně diskutoval o tom, zda existuje Bůh. Kvůli osobním tragédiím přišel s několika teoriemi, které se v tehdejších dobách raději neříkaly nahlas. Emmin deník zůstal v rodině, dědil se z generace na generaci a Maurice musí vyzpovídat řadu Darwinových potomků, aby zjistil, co se s deníkem stalo.

K pomoci mu slouží zápisky jiné významné osobnosti. Tou je Klaus Fuchs, jaderný vědec a špion, který po druhé světové válce skončil ve vězení za vlastizradu. Maurice má k dispozici jeho paměti, ale pátrání po deníku je i tak velmi zdlouhavé a náročné. Autor má smysl pro detail, a aby jeho kniha působila reálně, je v ní řada popisů toho, jak mravenčí práci musí Maurice podniknout.

Příběh si vás získává postupně, ale nakonec mu podlehnete a nedokážete ho odložit. "Přežijí jen nejsilnější" není banální komerční detektivka, ale román, který uspokojí i náročné čtenáře a intelektuály. Radost udělá každému, kdo má rád kvalitní literaturu a kdo si potrpí na konspirační teorie. Hodně se tu řeší i staré texty, což potěší každého knihomola. Ač se to zdá k nevíře, na své si přijdou i sentimentálně naladěné čtenářky.