RECENZE: Poslední paní Parrishová

17.02.2018

Poslední paní Parrishová: Liv Constantine

Amber Pattersonová je bezesporu největší mrchou ve světě literatury. Když se rozhodne usadit v teplém hnízdečku, jde si za tím bez ohledu na následky. Morálka jí nic neříká, protože Amber moc dobře ví, že jediné, na čem záleží, je Amber. Tahle ženská je bezcitná mrcha, ale víte co? Vy ji budete milovat.

Psychologický thriller "Poslední paní Parrishová" z nakladatelství Domino je oficiálně literárním debutem Liv Constantine, ale pravda je trochu jiná. Jde o pseudonym, pod kterým se skrývají dvě ostřílené profesionálky s mnohaletými zkušenostmi. Valerie Constantine vystudovala anglickou literaturu a dnes je spisovatelkou na volné noze. Její sestra Lynne Constantine je odbornicí na sociální média a i ona má na svém kontě řadu úspěšných knih.

"Poslední paní Parrishová" je prvním společným počinem, ale označení "debut" je zavádějící. Už proto, že mnozí potenciální čtenáři můžou knihu podcenit v domnění, že bude obsahovat chyby začátečníků. Tenhle knížka je zatraceně dobrá a vlastně mě nenapadá moc titulů, které by jí v žánru psychothrilleru mohly konkurovat. Ačkoliv má příběh dvě hlavní hrdinky, které jsou si víceméně rovny, pravda je, že jen jedna se vám zažere pod kůži. Mladičká Amber Pattersenová je ukázková mrcha, která by sama utáhla celý román anebo film.

Podobných stvoření je v literatuře málo a Liv Constantine dokázala něco geniálního. Amber je odporná, a kdyby skutečně žila, nechtěli byste s ní mít nic společného. Jako literární postavu ji budete zbožňovat a možná jí ve skrytu duše budete fandit a držet palce. Abych neprozradila příliš, řeknu pouze to, že tahle dívka pocházející z nuzných poměrů se rozhodla radikálně změnit svůj život. Když se jí naskytne příležitost, začne splétat intriky, aby dosáhla svého cíle. Tím je získání vytipovaného bohatého manžela. A co na tom, že má atraktivní manželku a dvě malé dcery?

Amber je k vám naprosto upřímná, protože svůj příběh vypráví v první osobě. Dospělé a děti buď nenávidí, anebo jsou jí lhostejní. Protože je skvělá herečka, okolí i její budoucí oběti ji považují za skromnou a charakterní bytost. Ale nenechte se mýlit. Jsme přece v thrileru, a tak se těšte na řadu překvapivých zvratů. Amber totiž není jediná, kdo dokáže vymyslet důmyslný plán, aby dosáhl svého. Napětí se stupňuje a skutečná jízda nastane, když Amber předá vyprávění jiné osobě.

Ve druhé části příběhu se odkrývají tajemství a vy budete žasnout nad tím, co všechno jste přehlédli anebo si vysvětlili špatně. Když jsem zmínila film, umím si velmi dobře představit, že američtí producenti svedou boj o filmová práva. "Poslední paní Parrishová" je originální, překvapivá a nezapomenutelná. Číst ji je opravdu zážitek. Amber je cynická, nelítostná a vy nebudete vědět, co si o ní myslet. Soucitné duše ji možná budou litovat, ale já vám radím, abyste ji brali s nadhledem a nerozčilovali se nad tím, co provádí. Neberte ji vážně, protože jedině tak vás její cynické hlášky pobaví a vy se budete hlasitě chechtat.

"Poslední paní Parrishová" je kniha, kterou si zamilujete. Ve vašich knihovničkách bude mít čestné místo a vy se k ní budete často vracet. Jak to vím? Protože jsem ji dočetla včera a už se mi po zkažené Amber stýská. Večer se s ní ráda setkám znovu a je úplně jedno, že vím, jak dopadnou detektivní zápletky.