RECENZE: Poslední anglická královna

22.07.2017

Poslední anglická královna: Steve Robinson

Máte rádi napínavé konspirační thrillery ve stylu Dana Browna? Imponují vám svérázní detektivové s temnou duší? Genealog Jefferson Tayte se pouští do nejzapeklitějšího případu své kariéry a čtenář se může těšit nejen na intelektuální dedukce a překvapivé závěry, ale také na řadu akčních scén, při kterých hrdinům hvízdají kulky kolem uší.

Angličan Steve Robinson vstoupil do světa literatury v poměrně pozdním věku. Jeho hrdina Jefferson Tayte si záhy získal sympatie čtenářů a svému duchovnímu otci přinesl světovou slávu. Jefferson je do jisté míry riskem, protože to není policista ani soukromý detektiv. Ačkoliv jeho příběhy jsou plnokrevné detektivky v tradici nejlepších anglických hádanek, on sám nemá s právem a spravedlností pranic společného. Jefferson pracuje jako genealog, což je autorův koníček a velká vášeň.

Američan JT (jak si říká) je obtloustlý čtyřicátník neschopný navázat delší vztah se ženou a vyhýbající se společnosti. Je to samotář, který si s sebou nese traumata ze své minulosti, a upřímně řečeno, jako genealog nepatří k nejúspěšnějším. Konkurenti se mu pošklebují kvůli jisté věci týkající se jeho původu a řekla bych, že JT padne do oka čtenářům milujícím severské rozhárané duše. "Poslední anglická královna" je Jeffersonovo třetí dobrodružství, se kterým se můžeme setkat díky nakladatelství Mystery Press.

Robinson navázal na tradici anglické klasické detektivky, kterou obohatil o to nejlepší, co nabízí žánr thrilleru. Třebaže je pátrání hlavního hrdiny velmi důkladné, nemusíte se obávat, že by vás nudil nějakými policejními postupy. JT pátrá v rodokmenech slavných i méně slavných a jeho dedukce jsou nejen originální a překvapivé, ale také velmi čtivé. Jistým způsobem je "Poslední anglická královna" velmi intelektuální záležitost vyžadující jakés takés vědomosti o dějinách Velké Británie.

Zřejmě nebudu první recenzent, který si všiml podobnosti mezi tímto románem a knihou "Šifra mistra Leonarda" od Dana Browna. Zatímco Brown si vybral náboženské téma, Robinson si vybral záhadu z počátku osmnáctého století. Jeho pátrání se týká starého zločinu, který by dokázal nepředstavitelným způsobem ovlivnit dějiny. Kromě řady inteligentních a dobře promyšlených konspiračních teorií na vás čeká řada akčních scén a také jedna milostná zápletka týkající se hlavního hrdiny.

JT se v "Poslední anglické královně" obnažil jako dosud nikdy, a pokud jste si na něm ještě nevypěstovali závislost, učiníte tak nyní. Jestliže vás konspirační teorie a záhady příliš neoslovují, vězte, že tahle novinka uspokojí i všechny čtenáře prahnoucí po násilí a krvi. JT je každý den v ohrožení života, a jak se zdá, tak téměř každý, s kým se setká, umírá strašlivou smrtí. Náš hrdina se snaží odhalit spiknutí, bojuje o svůj život a kromě toho se musí vyrovnat s přítomností jisté dámy, která vypadá, že má schopnost obrátit jeho život vzhůru nohama.

"Poslední anglická královna" je chytré a zábavné čtení pro všechny milovníky napětí. Pokud si rádi hrajete na amatérské detektivy, tak si vychutnejte jednu z nejsložitějších záhad, s jakými jste se mohli na stránkách knih setkat. Tenhle příběh není žádná tuctová oddechovka, ale o to víc vás bude bavit.