RECENZE: Podivná holka

17.02.2019

Podivná holka: Jenny Blackhurst

Jedenáctiletá Ellie přežila požár, při kterém zahynula celá její rodina. S pomocí psychologů se pokouší o nový život, ale okolí si ji ocejchovalo jako "podivnou holku". V blízkosti Ellie umírají lidé a vy se stejně jako její blízcí budete ptát, co za tím je?

Angličanka Jenny Blackhurst vyrostla ve Shropsihu, kde dodnes žije s vlastní rodinou. Od dětství milovala detektivky a kriminální romány a nikdo z jejích blízkých nepochyboval o tom, že jednou bude psát vlastní příběhy. Do světa literatury vstoupila thrillerem "Ztichlý dům", který vydalo nakladatelství Domino. Kniha nadchla čtenáře i literární kritiky a všichni s povděkem kvitovali, že v Dominu o několik měsíců později vyšel thriller "Podivná holka".

Co se týče žánru, na své si přijdou milovníci temných noirových příběhů i čtenáři věrohodně zpracovaných psychologických románů. "Podivná holka" je drsná, zneklidňující a je úplně jedno, zda ji zařadíte do škatulky hororů nebo psychologických thrillerů. "Ztichlý dům" měl více zápletek a více akce, ale "Podivná holka" vás vyděsí k smrti. Zlo se ukáže ve zcela nečekaných podobách a Blackhurst vám vsugeruje pocit, že se plíží i za vámi.

Autorčinou největší devizou je schopnost vžít se do svých čtenářů. "Podivná holka" přímo volá po filmovém zpracování a nadchne tvrdé chlapáky, stejně jako citlivé čtenářky. Autorka si pohrává s vašimi emocemi, řada pasáží je vyloženě dojemná a srdceryvná, ale vy záhy zjistíte, že je to tady proto, abyste byli později o to více šokováni a pohoršeni. Příběh využívá schémata známá z hororové četby a filmů, ale autorka s nimi naložila velmi originálně. Některé věci vás možná pobouří, některé postavy vás zklamou, ale zaručuji vám, že na "Podivnou holku" budete myslet ještě dlouho poté, co dočtete poslední stránku.

"Ztichlý dům" těžil z postavy "nespolehlivé vypravěčky", takže jste věděli, že hlavní hrdince nemusíte věřit každé slovo. "Podivná holka" je rafinovanější v tom, že tady vás bude mást úplně všechno. Tady totiž nemůžete věřit ani věcem kolem nás. "Podivná holka" je citlivý a intimní příběh o jedenáctileté dívce, která si prošla peklem. Ellie jako jediná přežila požár a s pomocí odborníků a pěstounů se pokouší začít znovu. Významnou roli má v příběhů dětská psycholožka Imogen.

Obě hrdinky se začínají sbližovat a vy nebudete vědět, zda je to dobře nebo špatně. Autorka si s vámi bude hrát jako kočka s myší, neustále bude o několik kroků před vámi. Když vás ukolébá a vy se začnete přihlouple usmívat, dostanete pořádnou ťafku v podobě neštěstí anebo úmrtí. Co se toho týče, připravte se na pořádnou nálož tragédií všeho druhu. Až do konce vás udrží v napětí otázka: O co tady vlastně jde? Možná budete koketovat s věcmi mezi nebem a zemí, ale to je přesně to, co od vás autorka očekává.

"Podivná holka" je důmyslně propracovaný hororový příběh. Jenny Blackhurst má na svém kontě několik bestsellerových knih a její styl psaní je stylem vypsaných profíků. "Podivná holka" se vnutí do vašich myšlenek a vy se budete sázet sami se sebou, kdože je tady padouchem. V závěru je všechno logicky vysvětleno, proto se nebojte otevřeného konce. V tomto ohledu je "Podivná holka" plnokrevnou detektivkou, kde nejasnosti nemají místo. "Podivná holka" je skvělou ukázkou toho, jak se mají psát napínavé příběhy, proto by byla škoda si ji nepřečíst.