RECENZE: Pochybnost

09.05.2018

Pochybnost: C. E. Tobisman

Caroline Audenová získala vysněnou práci v právní kanceláři. Šéf ji pověří úkolem, na kterém si mnozí vylámali zuby. Caroline se chopí šance a pustí se do boje s obrovskou potravinářskou firmou. Budou jí k užitku její hackerské schopnosti, anebo naopak všechno zhorší?

Americká spisovatelka C. E. Tobisman vystudovala právnickou fakultu a poté zůstala v oboru. Téměř patnáct let pracovala jako advokátka, proto nikoho nepřekvapilo, že si pro svou sérii thrillerů vybrala mladou právničku. "Pochybnost" z roku 2016 je nejen prvním dílem volně navazující série, ale zároveň autorčiným literárním debutem. My se s knihou můžeme setkat díky nakladatelství Mystery Press, které má v plánu vydat i druhý díl s názvem "Důkaz".

"Pochybnost" je právnický thriller, jenž stojí a padá se svou hlavní hrdinkou. Caroline Audenová je nejen špičková hackerka a právnička, ale zároveň je to sympatická holka odvedle. Je neuvěřitelně lidská, dokáže přiznat svou chybu, a tak nebudete mít problém se s ní ztotožnit. Z logiky žánru vyplývá, že dojde i na kouzelnické triky v soudní síni, ale Caroline bohudík není stroj na prosazování spravedlnosti ani vás nemíní oslňovat ostrovtipem. Tobisman se vyhnula klišé, proto "Pochybnost" zůstává až do konce thrillerem, ačkoliv byste v některých momentech mohli mít podezření, že vás děj zavede někam jinam.

Autorka našla tu správnou míru, a tak její příběh působí reálně. Je uvěřitelný stejně jako Caroline, což je věc, která se dnes příliš nevidí. Caroline má pochyby nejen o případu, na kterém pracuje, ale pochybuje i o sobě a svých blízkých. Její charakter má i temné stránky, ale naštěstí to není nic, co by vám neustále vnucovala. Ne, tuhle žábu nebudete litovat, ale budete jí držet palce, aby to všem padouchům natřela. Nebude vám dělat problém se do ní vžít a všechno, co se jí přihodí, si budete brát osobně.

Caroline pracovala jako softwarová inženýrka, ale z jistých důvodů se vrhla na studium práv. Postupně se budete dozvídat, co se stalo v její minulosti, a i díky tomu si autorka udrží vaši plnou pozornost. Caroline exceluje už během studií, a když jí jeden z jejích pedagogů nabídne práci ve své firmě, ani na okamžik nezaváhá. Hned první případ zavání intrikami a konspirací a od začátku je jasné, že ve hře jsou velké peníze. Firma má zastupovat klienty, kteří onemocněli po požití určité potraviny, a od Caroline se očekává pouze to, že se ujme rešerší.

Jenomže Caroline si případ vezme osobně a je rozhodnutá udělat všechno pro to, aby klientům zajistila vysoké odškodné. V jejím životě se objevují noví kolegové, přátelé i ctitelé, ale je otázkou, komu může věřit? Hlavní dějová linie je poměrně přímočará, ale čtenářský zážitek vám poskytne hlavní hrdinka. Caroline je barvitá plnokrevná postava, která na svých bedrech unese celý příběh, a nijak nepochybuji o tom, že se stane jednou z nejoblíbenějších postav v literatuře.

Pokud máte rádi promyšlené a inteligentní zápletky okořeněné napětím, potom si "Pochybnost" rozhodně nenechte ujít. Hlavní hrdinka je v žánru právnického thrilleru ojedinělý zjev a s radostí vám ukáže, že svět může ležet u nohou i malé drobné ženě. Její protivníci ji podceňují, ale bylo by hrubou chybou, kdybyste ji podceňovali i vy. Nebude trvat dlouho a tahle neohrožená dáma s ostrým jazykem si vás dokonale omotá kolem prstu.