RECENZE: Okamžik pravdy

05.03.2019

Okamžik pravdy: Steve Berry

Píše se rok 1968 a někdo zastřelil Martina Luthera Kinga. Střelec je odhalen a veřejnost má jasno. Jenomže co když bylo všechno jinak? O padesát let později Cotton Malone odhalí tajemství, které může přepsat celou americkou historii.

Američan Steve Berry (1955) vystudoval práva a politologii a poté se dlouhá léta věnoval advokátní praxi. Vždy se zajímal o historii a jeho snem bylo napsat dobrodružný thriller. Jeho prvotinu s názvem "Jantarová komnata" osmdesátkrát odmítli, než román konečně vyšel. K překvapení všech se kniha vyhoupla mezi nejprodávanější bestsellery. Dnes má Berry na svém kontě řadu úspěšných titulů, v nichž se prolíná historie s konspirací.

Chválu na Berryho pěje i jeho hvězdný kolega Dan Brown, který patří v žánru k naprosté špičce. Upřímně řečeno, Steve Berry mu zdařile šlape na paty a řekla bych, že je jen otázkou času, kdy svůj vzor trumfne. "Okamžik pravdy" vydalo nakladatelství Domino a my se v něm znovu setkáme s právníkem a dobrodruhem Cottonem Malonem. Zastihneme ho v poněkud netradiční roli, protože se dozvíme, co ho vedlo k tomu, aby se stal tím, kým je.

Kniha je unikátní i v tom, že si autor vybral vyprávění v první osobě. Všechno sledujeme z pohledu Cottona a čtenářsky vděčné jsou jeho vnitřní monology, úvahy i komentáře. Pokud jste našeho hlavního hrdinu měli za tvrďáka, který se po hlavě vrhá do nebezpečí, v "Okamžiku pravdy" vám ukáže svou citlivější stránku. Cotton bude plný pochyb, bude pochybovat o sobě i svých bližních, a co se týče jeho osobního života, jeho trampoty by vydaly na samostatnou knihu.

Zápletka knihy se týká vraždy Martina Luthera Kinga. Berry geniálně smíchal historická fakta s fikcí a výsledný příběh působí velmi věrohodně. Na své si přijdou fanoušci konspiračních teorií i špionážních románů. Hodně důležitá je tady politika, rasové nepokoje a snahy tajných služeb udělat to nejlepší pro celou Ameriku. Pokud nebyl dějepis vaším oblíbeným předmětem, vůbec nic se neděje. Berry vás zábavnou formou poučí o tom, co se stalo, a díky svému vypravěčskému umění se přenesete do doby, kdy to v Americe vřelo kvůli rasovým potyčkám.

Téma Kingovy vraždy může být ožehavé a menší autor by si na něm vylámal zuby, ale Berry opět prokázal, že je profík. "Okamžik pravdy" je čtivý a strhující thriller s hrdinou, na kterém si vytvoříte závislost. Berry je bravurní vypravěč a jeden z mála, který mě dokáže nadchnout i popisnými pasážemi. "Okamžik pravdy" si prožijete na vlastní kůži a autorův styl si budete vyloženě užívat. Příběh je plnokrevným thrillerem s napínavou a detektivní zápletkou a vy můžete tipovat, kdo má co za lubem.

V knize se to hemží lháři a intrikáři všeho druhu a je téměř nemožné uhádnout, komu můžete důvěřovat. Berry nepotřebuje kýčovitá schémata ani patetické scény k tomu, aby si získal váš zájem. On prostě vypráví příběh a vy se v jedné chvíli přistihnete přitom, že mu visíte na rtech a zadržujete dech. Cotton Malone si pro vás připravil řadu překvapení a vy se možná dozvíte, jak to tehdy doopravdy bylo. Anebo je to celé jen kouzelnický trik?