RECENZE: Oheň a voda

24.11.2017

Oheň a voda: Simona Ahrnstedtová

Ona je lékařka pracující za pár šupů pro Lékaře bez hranic. On je hrabě a miliardář trávící dny i noci se svými kumpány nebo atraktivními ženami. Ona shání peníze pro dobročinnou organizaci a on se chová jako rozmařilý dandy. Když se setkají, přeskočí mezi nimi jiskra a oba cítí, že jsou na počátku něčeho mimořádného.

Simona Ahrnstedtová (1967) je švédská spisovatelka s českými kořeny. V současné době pracuje jako psychologická poradkyně a terapeutka a na svém kontě má řadu úspěšných titulů, mezi nimiž zpočátku převažovaly historické romány. Od nich přešla k příběhům ze současnosti, ve kterých se mísí napětí a romantika s erotikou. Nakladatelství Metafora v minulém roce vydalo román "Nepřátelé a milenci", jehož se ve Švédsku prodalo přes 60 000 výtisků. Ahrnstedtová se stala celosvětově uznávanou autorkou a její knihy úspěšně šlapou na paty romancím od Nory Robert nebo Danielle Steelové.

Zatímco se román "Nepřátelé a milenci" dal považovat za finanční thriller okořeněný romantikou a erotikou, aktuální novinka z Metafory "Oheň a voda" je nefalšovanou červenou knihovnou. Kniha jen volně navazuje na předešlý díl a na své si přijdou čtenářky, které mají rády netuctové a chytré čtení ve stylu "Padesáti odstínů šedi". Některé postavy se objevily v předešlé knize a mihla se tam i ústřední dvojice hrdinů. Alexander De la Grip se předvedl coby floutek s oslnivým zjevem a miliardami na kontě a Isobel Sorensenová coby svědomitá lékařka vyrážející na humanitární mise. To dva jsou jako oheň a voda, a i když byl Alexander atraktivní lékařkou přitahovánán, Isobel mu dala jasně najevo, že o něj nemá zájem.

Co se týče děje, nejde se vyhnout jisté schematičnosti žánru, ale přesto všechno je děj knihy příjemně nepředvídatelný a obejde se bez klišé. Autorka nezapře smysl pro drama i zároveň i smysl pro humor. Alexander a Isobel se častují jízlivostmi a čtenáři se skvěle baví. Alexander je pojatý jako vtipná figurka, ačkoliv on sám sebe považuje za chlapáka, kterému by měly ženy padat k nohám. Jeho příbuzní i Isobel to však vidí jinak, a tak neustále dochází ke komickým střetům s realitou. Oba hlavní hrdinové skrývají ošklivá tajemství z minulosti a najde se pár věcí, které jim znemožňují upřímnost vůči druhému. Oba také řeší problémy se svými matkami, které se na nich (upřímně řečeno) pěkně vyřádily.

Autorka rozumí nejen svým postavám, ale také čtenářkám, a tak má "Oheň a voda" blízko psychologickému románu. Důležité jsou tu vztahy mezi aktéry, postavy se zajímavě vyvíjejí a příběh působí tak reálně, že vám nebude činit potíže uvěřit, že se to opravdu stalo. Ahrnstedtová je ironická a sarkastická vůči aristokracii a všem pokrytcům, kteří se považují za švédskou smetánku. Hodně prostoru dostal i Alexanderův bratr Peter, což rozhodně přispělo ke čtivosti knihy. V knize nechybí řada smyslných scén a ochuzeni nebudete ani o pár napínavých scén odehrávajících se v africkém Čadu.

Kniha "Oheň a voda" je ideálním čtením pro všechny čtenářky, které mají plné zuby poddajných hrdinek vzdychajících nad svým vyvoleným. Isobel je naopak prototypem moderní ženy. Na jednu stranu si buduje skvělou kariéru, ale zároveň cítí, že o našem osudu by neměl rozhodovat rozum, ale srdce. "Oheň a voda" je erotická pohádka pro dospělé, která vám dá zapomenout na trable všedního dne a která vám dovolí snít s otevřenýma očima. A přiznejme si, která z nás to čas od času nepotřebuje?