RECENZE: Noční směna

29.01.2019

Noční směna: Michael Connelly

Renée Ballardová měla práci svých snů. Vyšetřovala vraždy a nikdo nepochyboval o tom, že ji čeká skvělá kariéra. Jenomže to by tahle rázná dáma nesměla podat stížnost na svého šéfa. Vedení ji odsunulo na noční směnu, a až příliš mnoho lidí si přeje, aby přišla o odznak. Jenomže Renée není dobré podceňovat.

Americký spisovatel Michael Connelly (1956) dlouhá léta pracoval jako reportér v krimi rubrikách prestižních novin. Jeho úsilí a snaha zpracovat skutečné kriminální případy mu vynesla Pulitzerovu cenu a Connelly se utvrdil v tom, že chce být spisovatelem krimi románů na volné noze. Do světa beletrie vstoupil románem "Černá ozvěna", v němž se poprvé představil detektiv Harry Bosch. Tato postava přinesla svému autorovi věhlas po celém světě a Connelly má na svém kontě už hezkou řádku knih

"Noční směna" je prvním dílem série se svéráznou policistkou Renée Ballardovou. Knihu u nás vydalo nakladatelství Domino. Connelly nikdy nezastíral, že obdivuje žánr americké drsné školy. Jeho Harry Bosch je čestný chlápek, který neváhá použít násilí, je-li to nutné. Taková je i jeho nová hrdinka. Renée Ballardová má za sebou poměrně drsné dětství, s jehož detaily se vám bude svěřovat postupně. Tahle dáma si nebere servítky, má pro strach uděláno a rozhodně si nesedne na zadek před někým, kdo se ohání svou mocí nebo penězi.

Bohužel v dobré víře udělala něco, co jí nadřízení nemohli odpustit. Renée zcela po právu podala stížnost na svého šéfa, ale nikdy by ji nenapadlo, jaké to bude mít důsledky. To, že se ocitla na noční směně, kde nemá šanci vést vlastní vyšetřování, je pouze vrcholek ledovce. U policie je totiž stále dost lidí, kterým vadí. Někteří ji nesnáší z principu, jiní jsou přátelé jejího bývalého šéfa a pár dalších se bojí, že by mohla zkomplikovat jejich plány.

Renée se záhy přimotá k několika případům, které si podle jejího názoru zaslouží pozornost. Protože má touhu po spravedlnosti v krvi, rozhodne se pátrat na vlastní pěst. Čtenář si užije několik detektivních zápletek a spolu s hlavní hrdinkou bude rozplétat klubko intrik a konspirací. Connelly v sobě nezapře bývalého reportéra a jeho vyprávění je téměř reportážní. S chutí vám popíše, jak funguje americký systém práva, i to, jak to chodí u policie. Tyto pasáže jsou poučné, zajímavé a velmi čtivé.

Spolu s Renée budete sledovat její vyšetřování krok po kroku a po celou dobu budete mít pocit, že vy sami jste hlavním hrdinou "Noční směny". Connelly i Renée jdou k jádru věci, s ničím nedělají okolky a nemají rádi zbytečné řečičky. Tahle kniha má říz, rychlé tempo a návykový styl vyprávění. Jadrné dialogy se střídají s akčními scénami a na své si přijdou milovníci dobrodružství i dedukce. Connelly naštěstí nezapomněl ani na falešné stopy a fígle klasických detektivek, takže vás bude až do konce vodit za nos. "Noční směna" je chytrý a do detailů promyšlený krimi román a nebojím se říci, že Renée Ballardová bude stejně oblíbená jako legendární Harry Bosch.