RECENZE: Noční motýl

19.07.2019

Noční motýl: Ondřej S. Nečas

Píše se rok 1489. Zkušený vyšetřovatel Mojmír Mráz ze Žezlic přijíždí do zapadlého moravského městečka, aby zjistil, co se stalo vnučce jeho přítele. Na místě ho čeká série brutálních vražd a všudypřítomný strach z tajemné víly zvané Noční motýl.

Český spisovatel Ondřej S. Nečas vystudoval Fakultu informatiky v Brně. Po studiích začal pracovat v nakladatelství a vyučovat logiku. Jako spisovatel se prosadil v žánru fantasy, asi nejznámější je jeho trilogie o hejtmanu Ambrožovi. Později repertoár rozšířil o pohádky, jmenujme například "O princezně trochu zakleté" nebo "Čarodějův odkaz". "Noční motýl" je jeho první historická detektivka, a nutno podotknout, že nadmíru zdařilá. Knihu vydalo nakladatelství Mystery Press.

Historické detektivky z našich zemí jsou čím dál oblíbenější, ačkoliv zrovna tohle je žánr, na kterém si můžou autoři pěkně vylámat zuby. Úskalím je zasadit věrohodný příběh do historických reálií tak, aby čtenáře pobavil a při troše štěstí i postrašil. Tohle se autorovi povedlo v míře vrchovaté a k tomu ještě přidal pár bonusů. Jeho próza dýchá životem a vy si ani neuvědomíte, že vás a jeho postavy dělí stovky let. "Noční motýl" je plnokrevná detektivka a zároveň i drsný horor s nesporným filmovým potenciálem.

Hlavní hrdina, zmocněnec moravského zemského soudu Mojmír Mráz ze Žezlic, evokuje legendárního a oblíbeného Soudce Ti. Oba pánové jsou brilantní vyšetřovatelé, kteří se spoléhají na logiku a odsuzují babské povídačky a pověry. Soudce Ti i náš Mojmír řeší souběžně několik zločinů, i když zrovna tohle je věc, která vám bude v případě "Nočního motýla" docházet postupně. Ti i Mojmír mají k dispozici řadu pomocníků, jsou podobné povahy a naturelu a řekla bych, že je tu i jistá fyzická podoba. Z obou jde na první pohled strach a brzy je každému jasné, že se je nevyplatí podceňovat.

Mojmír souhlasí s vyšetřováním smrti vnučky svého starého přítele. Krásná Jitka utekla před nuceným sňatkem ke komediantům, kde ale tragicky zemřela při nehodě. Mojmír se se svými pomocníky rozjíždí do zapadlé moravské vísky a čtenář už v této chvíli může začít přemýšlet nad tím, co se stalo. Příběh může působit nevinně, ale o to víc budete žasnout, co všechno se dá vymyslet. Možná to bude znít absurdně, ale na své si přijdou i milovníci drsných severských thrillerů. Nečas totiž nešetří své postavy a nešetří ani své čtenáře.

"Noční motýl" je drsný, bezohledný a cynický. Autor má nejen bohatou fantazii, ale je i bravurním vypravěčem. Době, v níž se příběh odehrává, přizpůsobil i styl vyprávění. Najdeme tu historismy, knižní výrazy, ale i archaismy, jaké se už ani nepoužívají. Jeho vyprávění má určité poetické kouzlo, které si vychutnáte zejména v popisech. Máte-li rádi komplikované zápletky, budete doslova nadšení. Ačkoliv je tu řada stop, jsou ukryté tak chytře, že se vám nepodaří vyřešit všechny záhady. Ono vás nejspíš ani nenapadne, že zrovna tahle prkotina pronesená jaksi mimochodem by mohla být součástí autorova důmyslného plánu, jak vás oblafnout.

Ondřej S. Nečas prokázal talent pro psaní historických detektivek a už se těším na další dobrodružství jeho svérázného rytíře Mojmíra. Jsem zvědavá, kam ho zločiny zavedou a jak se s nimi popere. "Noční motýl" je zatraceně čtivá knížka, kterou doporučuji všem, kteří touží po originálním a výborně napsaném příběhu.