RECENZE: Neplakej

15.03.2018

Neplakej: Mary Kubica

"Neplakej" je strhující psychologický thriller, ale zároveň úžasný a dojemný příběh o lásce a o síle přátelství. S emocemi budete jako na houpačce, proto název knihy berte jako dobře míněnou radu. "Neplakej" je skvělá ukázka toho, jak se mají psát thrillery.

O americké spisovatelce Mary Kubica se všeobecně ví pouze to, že vystudovala dějiny a americkou literaturu. Nyní se živí psaním knih a nutno podotknout, že každá z nich se stala bestsellerem. To, že toho o autorce víc nezjistíme, ale vůbec nevadí. Její novinka "Neplakej" z nakladatelství Omega je totiž tak intimní, že budete mít pocit, že je Kubica vaší nejlepší kamarádkou. Žánrově jde o psychologický thriller s prvky klasické detektivky hádanky, ale příběh má v sobě i cosi pohádkového, co přetrvá věky. Důležité jsou tu charaktery jednotlivých postav, jejich vzájemné vztahy a očekávání.

Hlavní hrdinové jsou tu dva a na první pohled nemají nic společného. Třiadvacetiletá Quinn je postava, kterou si okamžitě zamilujete, ačkoliv ona sama se neustále podceňuje. Quinn se odstěhovala od rodičů a nastěhovala se do bytu k záhadné Ester. Zatímco Quinn se ve svém životě plácá, zdá se, že Ester je štěstěna nakloněná. Je až dojemné sledovat, jak Quinn svou spolubydlící obdivuje a jak nevěří tomu, že by mohla provést něco ošklivého. Jenomže Ester jednoho dne zmizí a Quinn se v roli amatérského detektiva dozvídá věci, ze kterých běhá mráz po zádech.

V tu chvíli se psychologický román změní v plnokrevnou detektivku říznutou hororem a vy se připravte na řadu šokujících odhalení. Druhým vypravěčem je osmnáctiletý Alex, jehož příběh se zdá poklidnější. Alex bydlí u jezera Michigan, stará se o otce alkoholika a snaží se vyrovnat s nepřízní osudu. Alex je samotář a kvůli jisté události v dětství nikomu nedůvěřuje. V jeho životě se náhle objeví záhadná dívka Perla a čtenář může začít hádat, kdo je kdo. Možná vás napadne pár řešení, ale buďte obezřetní a nespokojte se s tím, co se přímo nabízí. Kubica se vyhnula klišé a její příběh je velmi nepředvídatelný.

Quinn a Alex jsou z ranku outsiderů, ale věřte mi, že si je zamilujete a na jejich vyprávění v první osobě si vypěstujete závislost. Budete se jim snažit porozumět a jejich příběh zhltnete i bez ohledu na detektivní zápletku. Takhle nějak se mají vytvářet postavy a takhle nějak se píšou nezapomenutelné příběhy. Autorčin styl je velmi originální a snadno rozpoznatelný. Oba vypravěči mají bohatý slovník a vy díky nim zjistíte, jak může být čeština krásná. Díky slovesům, citoslovcím a přítomnému času budete mít pocit, že příběh nečtete, ale prožíváte. Všechno si budete brát osobně a připravte se na to, že konec s vámi parádně zamává.

"Neplakej" je skvělá ukázka psychologického thrilleru, který ocení všichni milovníci napětí a důmyslně vybudovaných zápletek. Číst tenhle román je jedinečný zážitek, proto nepochybuji o tom, že se k němu budete často vracet. Ono se totiž stane jen málokdy, aby vás nadchl děj stejně jako postavy, které jsou záměrně napsané tak, aby nevzbuzovaly sympatie. Mary Kubica se nijak nepodbízí, nesnaží se vám dokázat, že umí psát, ale přesto (nebo právě proto?) patří její "Neplakej" k nejlepším dílům svého žánru.