RECENZE: Neobyčejná dobrodružství

13.11.2017

Neobyčejná dobrodružství: Daniel Wallace

Věčný smolař Edsel Bronfman jednoho dne vyhraje pobyt v luxusním apartmánu u moře. Podmínkou je, aby dorazil se svou partnerkou anebo manželkou. Říkáte si, v čem je problém? Tak třeba v tom, že čtyřiatřicetiletý Bronfman je stále panic a žádná známost není na obzoru.

Americký autor Daniel Wallace (1959) vystudoval anglickou literaturu a v současné době přednáší na univerzitě, vede kurzy tvůrčího psaní a patří k nejznámějším současným americkým spisovatelům. Na svém kontě má šest románů a čeští čtenáři ho mohou znát díky jeho akčním příběhům v žánru fantasy. Celosvětový úspěch mu přinesl filozoficky laděný román "Velká ryba" z roku 1998. Kniha byla zfilmována a režisérem filmu byl slavný Tim Burton. Autorovy knihy se překládají do více než dvaceti světových jazyků.

"Neobyčejná dobrodružství" z nakladatelství Domino stylově navazují na "Velkou rybu" a Wallace opět prokázal, že je Pan spisovatel. To, co mu vyloženě sedí, je tragikomická rovina, vlídný humor a jemná ironie. Ačkoliv svému hlavnímu hrdinovi naservíroval řadu trapasů a nedorozumění, je vám jasné, že ho miluje i se všemi jeho zápornými vlastnostmi. Edsel Bronfman je "jiný" než ostatní. Někdo ho považuje za podivína, někdo za zoufalce, ale krutá pravda je, že většině nestojí za druhý pohled. Edsel bydlí na příšerném místě a za nejbližší přátele považuje prodejce drog a kolegu z kanceláře, který jím okatě pohrdá.

Co se týče žen a milostných dobrodružství, není vlastně ani o čem hovořit. Jediná epizoda, která by se dala označit za sexuální zážitek, je skoro dvacet let stará a náš hrdina v ní, upřímně řečeno, žalostně selhal. Edsel je komická postavička, která vás bude bavit tím, jak prožívá své neúspěchy a pořád řeší hlouposti, nad kterými by jiný mávl rukou. Velmi výraznou postavou románu je Edselova stárnoucí maminka Muriel. Muriel byla vždy volnomyšlenkářka a bohémka, kterou nijak netrápilo, že s otcem svého jediného syna strávila pouze několik vášnivých nocí v zablešeném motelu.

Muriel svého syna zbožňovala a zbožňuje, i když si připouští, že není takový, jakého by si představovala. Edsel má se svou máti už takhle dost trápení, ale problém nastane, když jí lékař diagnostikuje stařeckou demenci. S maminkou to začíná jít z kopce a Edsela stojí hodně námahy, aby předstíral, že je v pořádku svádět o dvě generace mladší muže anebo z rozmaru vykopávat mrtvolky psů. Edsel si potřebuje najít místo v životě, musí se vyrovnat s matčinou nemocí a ještě navíc musí během tří měsíců splašit partnerku, která by s ním vyrazila k moři.

Některé pasáže jsou smutné, jiné působí až pohádkově a občas se budete cítit trapně za hlavního hrdinu, který si například neuvědomuje, že se nehodí, aby cizím dámám předváděl svůj penis. Wallace svého podivína zná až do morku kostí a nijak se nepohoršuje nad tím, co všechno Edsel tropí. "Neobyčejná dobrodružství" jsou optimistická, vlídná a hodně filozofická. Společně s Edselem budete chybovat, tápat a hledat smysl našeho bytí.

Kniha vás přesvědčí o tom, že prima život se dá prožít i bez růžových brýlí, protože neúspěchy i krutost jsou součástí naší existence. Negativní věci se můžou změnit v pozitivní, a dokud člověk dýchá, má naději, že se vše v dobré obrátí. Pokud se vám přihodí něco opravdu špatného, neděje se tak bez důvodu. Protože i když jsme na úplném dně, můžeme se odrazit a vyjít vstříc lepším zítřkům. Jestliže budeme pokorní a ochotní naslouchat, můžeme i my prožít "neobyčejná dobrodružství".