RECENZE: Nenechám tě odejít

15.05.2019

Nenechám tě odejít: Chevy Stevens

Lindsey se bláznivě zamilovala do šarmantního podnikatele. Provdala se za něj a doufala v život jako z pohádky. Jenže Andrew se změnil v násilníka a ona se rozhodla k zoufalému kroku. O jedenáct let později se s bývalým manželem znovu setkává a setkání vyústí v tragédii.

Kanadská spisovatelka Chevy Stevens pracovala dlouhá léta jako realitní makléřka. Když klienty provázela po jistém strašidelném domě, začala koketovat s myšlenkou napsat thriller, při kterém bude čtenářům běhat mráz po zádech. Do světa literatury vstoupila románem "Stále nezvěstná". Ten si získal fanoušky i literární kritiky a ona si mohla splnit svůj sen. Dnes má na svém kontě řadu úspěšných titulů plných temných tajemství. Knihu "Nenechám tě odejít" vydalo nakladatelství Ocelot.

Co se týče zařazení do žánru, je nejspíš jedno, zda příběh zařadíte do škatulky thrillerů nebo psychologických románů. Každopádně jde o napínavý příběh téměř shakespearovských rozměrů. Najdete zde všechno, co dělá člověka člověkem, a to včetně záporných vlastností. Vyděsí vás surovost a reálnost příběhu i fakt, čeho všeho jsou lidé schopní. "Nenechám tě odejít" je psychologicky propracovaný a uvěřitelný příběh. Protože je tu řada zvratů a důmyslně propletených zápletek, na své si přijdou i milovníci klasických detektivních hádanek. A možná že není od věci příběh přirovnat i k noirovému hororu.

Chronologické vyprávění ze současnosti se prolíná s retrospektivními pasážemi a my můžeme díky hlavní hrdince a zároveň vypravěčce sledovat, co vyústilo v obrovskou tragédii jedné rodiny. Stevens dokonale využila žánrová schémata, a tak budete mít pocit, že je vám příběh blízký. Ale nenechte se ukolébat. Strhující příběh vyústí ve velkolepé finále. Na jednu stranu je román chlapsky chladný a cynický, ale zároveň je i dojemný a dýchá z něj neuvěřitelná člověčina a pochopení pro všechno lidské. Na své si přijdou muži i ženy a obrovskou výhodou je, že tu najdete nadčasové a univerzální zápletky.

Tohle je prostě příběh, kterému čas neublíží a který bude bavit (a děsit) i příští generace. Stevens má originální a rozpoznatelný styl vyprávění. Díky tomu vám nebude dělat problém ztotožnit se s hlavní hrdinkou. Možná s některými jejími skutky nebudete souhlasit, ale fakt je, že nejlepší romány by nám měly nastavit kritické zrcadlo. Lindsey je rozporuplná postava stojící před těžkým rozhodnutím. Okolnosti ji dohnaly k extrémnímu chování, a jak se zdá, staré hříchy si ji našly. Lindsey se musí vyrovnat s následky, bojuje o holý život, a navíc musí své dceři vysvětlit, co se kdysi stalo.

Autorka boří společenská tabu kolem týrání žen a klade si otázku, jakým způsobem získat svobodu a nabýt sebevědomí. "Nenechám tě odejít" je o spravedlnosti, o pomstě, ale také o lásce a oddanosti. Chevy Stevens geniálním způsobem spojila krvavý thriller s příběhem jako vystřiženým z učebnic patopsychologie. A tak už na nic nečekejte, udělejte si pohodlí a pusťte se do čtení. Zaručuji vám, že na několik hodin pro vás přestane okolní svět existovat. Hlavní hrdince budete viset na rtech a dovolíte jí, aby se vám dostala pod kůži.