RECENZE: Němé oběti

07.07.2017

Němé oběti: Tim Weaver

Hrdina střižený podle tvrďáků americké drsné školy, důkladné pátrání po dávném zločinu a vodítka k vyřešení zaházená kupou falešných stop. "Němé oběti" jsou mrazivé a plné komplikovaných zápletek. David Raker řeší velmi osobní případ a několikrát se ocitne v ohrožení života.

Angličan Tim Weaver(1975)se celý profesní život zabýval psaním coby novinář a redaktor. Díky tomu si vybrousil řemeslo a vytvořil si nezaměnitelný styl. Navzdory úspěšné kariéře v médiích se rozhodl odejít na volnou nohu a psát thrillery. U nás vyšly tři jeho knihy. Aktuální "Němé oběti" i předešlé "Bez slitování" a "Není cesty zpět" vydalo nakladatelství Mystery Press. Knihy zaznamenaly nebývalý úspěch a Weaver má i v našich končinách našlápnuto ke skvělé kariéře.

Není pochyb o tom, že autor má načteno a v detektivním žánru se skvěle orientuje. Z různých směrů a útvarů si vždy vybere to, co potřebuje k vytvoření originálního příběhu. Hlavní postava amatérského pátrače Davida Rakera by obstála i v knihách tzv. americké drsné školy a formálně jsou "Němé oběti" klasickou detektivkou říznutou akčním thrillerem. V předchozím románu "Není cesty zpět" jsme se dozvěděli ledacos z Rakerova osobního života a nyní zašel autor ještě dál.

Na scénu přivedl dávného známého, který byl kdysi elitním policistou. Colm Healy pracoval dlouhá léta u Metropolitní policie, ale protože nezvládl svůj poslední případ, potupně odešel a potom to s ním šlo z kopce. Healy se příliš angažoval v případu brutální vraždy devětadvacetileté svobodné matky a jejích osmiletých dvojčat, a tak by Rakera nemělo příliš překvapit, když se mu Healy po letech ozve a požádá ho o pomoc s vyšetřováním tohoto dosud nevyřešeného případu. Raker pracoval dlouhá léta jako novinář, ale nyní dosáhl věhlasu coby pátrač po nezvěstných osobách. Do vyšetřování vraždy se mu z pochopitelných důvodů příliš nechce, ale když vidí, jak na tom přítel je, nechá se přesvědčit.

"Němé oběti" jsou zatím nejzdařilejší autorovou knihou vydanou u nás. Je tady hned několik komplikovaných zápletek, a i když se autor místy nevyhnul jisté upovídanosti a možná nadbytečným detailům, text má říz, svižné tempo a na konci vás čeká hned několik překvapení. Raker i Healy se neustále vyvíjejí, stejně jako se vyvíjí vztah mezi nimi. V této knize platí okřídlené rčení, že dávné hříchy mají dlouhé stíny, proto se Raker několikrát ocitne v situaci, kdy mu půjde o život.

Dialogy jsou břitké, akční scény jsou pokropené krví přesně tak, jak to má být, a co je opravdu úžasné, to je navození atmosféry. Velkou roli zde hraje jedno místo, které kvůli své děsivé historii působí, jako by vyskočilo z hororu. "Němé oběti" jsou napínavé, strašidelné a velmi překvapivé. Bez ohledu na žánr jde o solidně napsaný román a já jej doporučuji všem, kteří hledají ideální čtení na dovolenou. Ačkoliv se vám hlavní hrdina nebude nijak podbízet, vězte, že si na něm vypěstujete závislost a stejně jako já se budete těšit na jeho další dobrodružství.

Knihu zakoupíte ZDE.