RECENZE: Nejlepší britské krimipovídky

11.09.2018

Nejlepší britské krimipovídky: Kolektiv autorů

Milujete zápletky, za které by se nemusela stydět ani Agatha Christie? Potrpíte si na policejní vyšetřovačky, nebo dáváte přednost děsivým noirovým příběhům? Anebo jste přišli na chuť v poslední době tolik oblíbeným psychologickým thrillerům s ženou v ohrožení?

"Nejlepší britské krimipovídky" z nakladatelství Domino jsou souborem dvaačtyřiceti pečlivě vybraných povídek v žánrech, které spadají do kategorie Mystery. Sborník sestavil Maxim Jakubowski a vy tu najdete to nejlepší, co může napínavá literatura nabídnout. Zařazování jednotlivých příběhů do správných škatulek je slovíčkaření, pro nás je mnohem důležitější informace, že všechny povídky jsou skvěle napsané a dokonale splnily svůj účel.

A je přitom jedno, zda toužíte po intelektuální hádance, po humoru, anebo po hororu, ve který se zvrhne na první pohled obyčejný příběh. Podobně pestrý je i výběr zastoupených autorů. Jakubowski oslovil známé bestsellerové spisovatele, ale dal šanci i těm, kteří si přejí prorazit. Pokud jste fanouškem žánru, řadu jmen bezpečně poznáte, ale ujišťuji vás, že slovutnost autora nijak nesouvisí s kvalitou jeho povídky. Naopak, v některých případech vás možná více osloví věc, kterou napsal někdo, kdo teprve čeká, až se proslaví.

Nakladatelství Domino již vydalo antologie "Nejlepší americké krimipovídky" a "Světové krimipovídky", přičemž editorem "Světových krimipovídek" byl také Maxim Jakubowski. Autoři v aktuálním sborníku neměli žádné zadání, proto se těšte na pestrou škálu hrdinů a jejich dobrodružství. Skvělé je, že mnozí autoři přistoupili k žánru s pokorou, ale zároveň se smyslem pro humor a báječnou sebeironií. Někteří si dělají vyloženě legraci a jejich vyprávění je na pomezí parodie, ale to přece k anglické detektivce patří.

Stylisticky okouzlující jsou příběhy drobných zlodějíčků vyprávěných v první osobě. Tyto povídky připomínají americkou drsnou školu, ale zároveň nepostrádají nadsázku a anglický černý humor. Je libo něco intelektuálnějšího? V tom případě se zaměřte zejména na historické detektivky. Tam nepochodíte s nejmodernějšími metodami vyšetřování a jediné, co zafunguje, je dedukce. Několik povídek záměrně navázalo na "neřešitelné" zápletky Agathy Christie a těšit se můžete i na nefalšovanou "záhadu zamčeného pokoje".

"Nejlepší britské krimipovídky" dokazují, že vraždit může každý. Nezáleží na věku, na pohlaví a už vůbec ne na vzdělání. Kromě nájemných vrahů a mafiánů tu vraždí prostitutky a drogoví dealeři, ale imunní nejsou ani aristokraté či policisté. Ženské čtenářky bezpochyby ocení několik povídek v žánru psychologického thrilleru. Všechny jsou nápadité a nevypočitatelné stejně jako jejich vypravěčky. Mám-li být konkrétní, nejvíce mě šokovala a zároveň nadchla povídka "Pískle".

Některé povídky jsou tak temné a brutální, až vám naskočí husí kůže. Protože si potrpím na komplikované a "neřešitelné" zápletky, musím vyzdvihnout povídky "Krev na ghátu", "Kdo je vrah?" a "Neviditelný střelec". Všechny tři potrápí vaše šedé buňky mozkové a klobouk dolů před tím, kdo je vyřeší. Hodně povídek zpracovalo aktuální téma terorismu, drog či únosů dětí. "Nejlepší britské krimipovídky" vycházejí z reality a drtivá většina autorů nezavírá oči před tím, co nás ohrožuje a co by nás mohlo potkat.

Mám-li sbírku zhodnotit, nezbývá než konstatovat, že jde o literární skvost, který si zaslouží místo v knihovničce každého milovníka napětí. Slavní autoři detektivních románů se tu předvedli jako bravurní tvůrci povídek a najdete tu řadu šikovných začínajících autorů, o kterých zajisté ještě uslyšíme.