RECENZE: Naposledy se ohlédni

28.10.2018

Naposledy se ohlédni: Janelle Brown

Jonathan se vyrovnává se ztrátou své osudové lásky. Jeho patnáctiletá dcera Olive je přesvědčená o tom, že několikrát viděla svou matku. Je Billie opravdu mrtvá? Jaká tajemství před svými blízkými skrývala? Je možné, aby nebyla tím, za koho ji všichni považovali?

Američanka Janelle Brown je původním povoláním novinářka. Narodila se v San Franciscu a po studiích přesídlila do Los Angeles, kde žije s manželem a dvěma dětmi. Na svém kontě má několik úspěšných knih, přičemž psychologický thriller "Naposledy se ohlédni" je první kniha, která vyšla i česky. U nás ji vydalo nakladatelství Leda. Na první pohled jde o napínavý thriller, ale věřte mi, že si na své přijdou i čtenáři, kteří se rádi dojímají.

Příběh "zlomí" i silné nátury, včetně mužů považujících se za cyniky. Brown dokáže zahrát na city a umí zabrnkat na správnou strunu, aniž byste měli pocit, že je v tom vypočítavost nebo chladný kalkul. Budete jí věřit každé slovo, její postavy vám budou blízké a ona sama se stane vaší kamarádkou. Jestli má někdo talent na psaní procítěných a zároveň napínavých příběhů, potom je to právě tato Američanka.

"Naposledy se ohlédni" může vyvolávat předsudky. Možná si po přečtení anotace řeknete, že jde o banální příběh, kde se toho nemůže zas tak moc stát, ale opak je pravdou. Současnost se tu prolíná s minulostí a na hlavní hrdiny čeká několik detektivních zápletek. Autorka dokázala rozehrát na poměrně malé ploše a jen s několika aktéry drama plné zvratů a šokujících překvapení. Všichni před světem něco skrývají a každý má své vlastní cíle, které sleduje.

Autorka umí skvěle dávkovat napětí a nedělá jí nejmenší problém udržet si vaši pozornost. Úžasné jsou "domácké" scény, které autorka vylíčila tak detailně a upřímně, až budete mít pocit, že šmírujete její vlastní soukromí. Napsat knihu, kde převažují klaďasové, je velmi obtížné, ale sami uvidíte, že se to povedlo na výbornou. Jonathan propadá žalu, protože přišel o milovanou manželku. Aby se s její ztrátou alespoň trochu vyrovnal, přijme nabídku literárního agenta, aby o Billie napsal román.

Vyprávění je zpestřeno citáty z jeho rukopisu a to, že autorka přisoudila Jonathanovi svoji profesi novináře, se ukázalo jako skvělý tah. Hůře se se ztrátou matky vyrovnává patnáctiletá Olive. Ta má krátce po tom, co její matka zmizela, pocit, že ji několikrát zahlédla, a čtenář se spolu s našimi hrdiny může pustit do detektivního pátrání. Jonathan se pokouší odhalit pravdu o minulosti své ženy, Olive se snaží dokázat, že je matka naživu, a vy můžete tipovat, co kdo provedl a co má kdo za lubem.

"Naposledy se ohlédni" má všechno, co má mít strhující psychologický thriller. Jeho největší devizou je originalita, proto se připravte na řadu šokujících překvapení. Kromě toho je román citlivý a chytrý příběh o ztrátě, utrpení a bolesti. Důležitá je tu i láska a naděje, ale nemějte obavy, že by autorka sklouzla ke kýči nebo laciné líbivosti.

Když už jsme u toho, počítejte s tím, že šťastný konec může vypadat i trošku jinak, než jak jsme zvyklí z amerických filmů. A je také docela možné, že vás tu někdo hodně (ale opravdu) hodně naštve. Máte-li rádi napínavé psychologické thrillery, potom si román "Naposledy se ohlédni" nenechte ujít. Nejenže vás ohromí svou zápletkou, ale bezpochyby se stane knihou, ke které se budete často vracet.