RECENZE: Nadechni se

28.10.2017

Nadechni se: L. S. Hawker

Petty vyrůstala osmnáct let se svým podivínským otcem, který ji věznil v domě a naučil ji, jak bojovat o přežití. Petty se dostalo tvrdšího výcviku, než jaký absolvují mariňáci nebo tajní agenti. Dívka za to otce nenáviděla, ale až po jeho smrti pochopila, proč se tak choval.

Americká autorka L. S. Hawker vyrůstala v sociálně odloučené čtvrti, kde mohla lehko přijít k újmě. To i láska ke krimi příběhům předurčilo její kariéru. Po promoci začala pracovat v médiích, kde ji živilo psané i mluvené slovo. Když se konečně odhodlala a poslala své napínavé romány psané do šuplíku literárním agentům, dostavil se úspěch. Hawker se specializuje na thrillery se ženskými hrdinkami. Novinku "Nadechni se" u nás vydalo nakladatelství Alpress v edici Klokan.

Hrdinkou knihy je dvaadvacetiletá Petty. My se s ní poprvé setkáváme ve chvíli, kdy nalezla tělo svého otce a kdy si uvědomila, že ztratila jediného člověka, kterému důvěřovala. Zatímco Petty truchlí nad ztrátou, my si s hrůzou uvědomujeme, co všechno si musela prožít. Ona sama to tak samozřejmě nevidí, ale nám je naprosto jasné, proč svému okolí připadá divná. Dívka se stýkala pouze se svým otcem, který ji vycvičil lépe než vojáka. Petty je expertem na přežití ve volné přírodě, v kuse uběhne desítky mil a se zbraní zachází lépe než zkušení lovci.

Bohužel ale vůbec neumí jednat s lidmi, a tak není divu, že sousedům připadá jako autistka. Když se Petty seznámí s otcovou závětí, zažije doslova šok. Otec po ní chce, aby se provdala za jeho přítele, a pokud to neudělá, skončí v klášteře nebo v blázinci. Protože je Petty svéhlavá mladá žena, rozhodne se uprchnout a pátrat po otcově i své minulosti. Pátrání zahájí nejen vloupáním se do kanceláře místního notáře, ale také únosem stejně starého Dekkera. Spolu s ním se začíná přehrabovat v minulosti a to, co zjišťuje, se jí pranic nelíbí. Otec jí vždy tvrdil, že jsou v programu na ochranu svědků, ale Petty zjišťuje, že to mohlo být úplně jinak.

Jisté je, že kdysi došlo k několika zločinům, a Petty netuší, zda byl její otec svědkem, obětí anebo vrahem. "Nadechni se" je strhující a napínavý psychologický thriller s mnoha nečekanými zvraty a spoustou překvapení. Odhadnout vývoj příběhu je téměř nemožné a klidně se s vámi vsadím, že se necháte napálit stejně jako některé postavy v knize. Petty tuší, že jí jde někdo po krku, ale ani ve snu by ji nenapadlo, kdo to je. V tomhle ohledu může kniha směle konkurovat thrillerům Jamese Pattersona nebo Jeffa Deavera. Navíc je tu hodně silný ženský prvek, díky čemuž román nadchne mladé slečny i starší dámy.

Pettyino pátrání připomíná žánr noir a vy doslova cítíte, že vám na záda dýchá nelítostný zabiják. Smyčka kolem dívčina krku se utahuje a ona netuší, komu může důvěřovat. Z něčeho až mrazí, některé scény jsou takřka horové, ale zároveň s tím v knize nechybí ani humor a určitá sentimentalita. Tempo je přímo zběsilé a zřejmě je zbytečné říkat, že autorka své řemeslo ovládá více než dobře. Pokud milujete příběhy, které vás nenechají vydechnout, dokud nebudete na konci, potom vám thriller "Nadechni se" vřele doporučuji.