RECENZE: Mrtvý z Olivetské hory

02.05.2018

Mrtvý z Olivetské hory: Jaroslav Velinský

Josífek Smetana je bohémský malíř se slabostí pro opačné pohlaví. Nadporučík Antonín Dvořák slouží u esenbé a Augustin Veliký se toho času nachází v důchodu, protože byl kvůli své proříznuté puse donucen odejít od kriminálky. Tahle nesourodá trojice se vydá do hor na túru, ale plány jim překazí brutální vražda.

Český spisovatel Jaroslav Velinský (1932 - 2012) vystřídal různá povolání, aby se v šedesátých letech minulého století vrhl na dráhu spisovatele. Na svém kontě má řadu románů a novel v žánru sci-fi a detektivky. Jako detektivkář vzhlížel k takzvané americké drsné škole, ale jeho "Mrtvý z Olivetské hory" v mnohém připomíná i anglické detektivní hádanky, v nichž se hodně konverzuje, dedukuje a paradoxně i žertuje. Pokud se zajímáte o hudbu, potom nejspíš víte, že Jaroslav Velinský měl coby písničkář přezdívku Kapitán Kid.

"Mrtvý z Olivetské hory" je třetí autorova kniha, kterou vydává nakladatelství Mystery Press v podobě e-knihy. Kniha byla napsána v roce 1971 a autor v ní vzdal hold kamarádům trampům a Jizerským horám, kde v šedesátých letech založil trampskou osadu Island, která měla kemp na vrcholu Olivetské hory. Pokud máte rádi srovnání, pak je "Mrtvý z Olivetské hory" velmi podobný prvnímu příběhu "Spravedlivá pistole".

"Mrtvý z Olivetské hory" nečítá více než dvě stě stránek a díky převaze rázných a kulometných dialogů by příběh skvěle obstál i jako rozhlasová hra. Velinský se nezdržoval zbytečnými popisy ani charakteristikami a poměrně surovým způsobem šel rovnou k věci, tedy ke zločinům a jejich řešení. První mrtvola je nalezena už v první kapitole a v ní se setkáte i s hrstkou podezřelých. Dějištěm příběhu je jedno místo v lesích, kde se vyšetřuje, dedukuje a kde se dospěje k závěru, kdože je padouchem.

Nejdůležitější jsou tady vztahy mezi jednotlivými aktéry a ve hře jsou kromě lásky a touhy i dávné hříchy. Starší čtenáři si nostalgicky připomenou časy, v nichž mladí nevysedávali u počítačů, ale vyráželi do přírody, kde si utužovali kondičku a navazovali nová přátelství. Na milovníky záhad čeká parádní zápletka s klíčovou otázkou: JAK to vrah provedl? Zápletka je nadčasová, srozumitelná a umím si ji představit i v moderních detektivkách.

To, co vás doslova nadchne, je autorův styl vyprávění a jeho svébytný smysl pro humor. Velinský kdysi poznamenal, že jeho dialogy mají lehce pubertální ráz, což je věc, která k žánru sedí. Navíc je díky tomu jeho styl nezaměnitelný a lehce rozpoznatelný. Velinský je originální, nápaditý a s chutí využívá všech rovin českého jazyka. Hraje si se slovy, s jejich významy a nebojí se parodovat vlastní žánr. Z každé věty je cítit, že měl smysl pro humor a že mu nebyla cizí ironie ani sebeironie.

Doba, kdy se příběh odehrává, nemá na zápletku žádný vliv a je úplně jedno, že dnešní policisté jsou tehdejší esenbáci. Pokud máte rádi poctivé detektivky, potom by "Mrtvý z Olivetské hory" neměl uniknout vaší pozornosti. Prostředí vám bude připadat důvěrně známé a z trojlístku vyšetřovatelů se záhy stanou vaši nejlepší kamarádi. Všechno je tu odkoukané ze života a vylíčené s nesmírnou pokorou k lidem i přírodě.