RECENZE: Mrtvý muž přichází

17.11.2018

Mrtvý muž přichází: Paul Finch

Jezera a hluboké lesy jsou zahalené mlhou. Místními otřese záhadné zmizení dvou mladých žen. Brzy je jasné, že tu řádí vyšinutý vrah. Ten si vybírá jednu oběť za druhou a s nikým nemá slitování. Detektiv Mark Heckenburg je jediný, kdo si připouští možnost, že okolí terorizuje sadistický psychopat dříve známý jako Cizák.

Angličan Paul Finch (1964) dlouhá léta pracoval jako policista a novinář. Poté se ale rozhodl jít ve šlépějích svého otce, známého filmového scénáristy. Kromě scénářů psal také povídky a posléze se pustil do románů. Vždy se pohyboval v žánru hororu a krimi, v nichž je nekorunovaným králem. Dnes má Finch na svém kontě řadu úspěšných thrillerů, které milují nejen čtenáři, ale i literární kritika. "Mrtvý muž přichází" je čtvrtý díl série s detektivem Markem Heckenburgem. Knihu vydalo nakladatelství Domino a vy se těšte na parádní jízdu.

Spisovatel Peter James o této knize prohlásil, že je to krásně temný příběh opepřený černým humorem, a nezbývá, než mu dát za pravdu. Předešlé tři díly byly z lidského hlediska děsivé a velmi násilné, ale protože v nich převládalo detektivno, čtenář se dokázal soustředit na zápletky. Na to v tomto případě rovnou zapomeňte. "Mrtvý muž přichází" vás ochromí hrůzou a naprosto překoná všechny horory, které jste dosud viděli nebo četli.

Díky kulisám a dusivé atmosféře strachu mě napadá přirovnání s "Deseti malými černoušky" od Agathy Christie. I tam jste až do poslední kapitoly nevěděli, kdo a proč vraždí. V případě Finchovy knihy nebudete šokovaní pouze vy, ale totožnost vraha překvapí i samotného Marka. Na rozdíl od něj budete nejspíš podezírat úplně každého a vychytralý autor vám dodá nespočet falešných stop, aby vám pořádně zamotal hlavu.

Zápletky jsou precizní a promyšlené do posledního detailu. To by mohli ocenit milovníci chladné logiky, ale i ti se nechají svést příjemným mrazením v zádech a příběh zhltnou na jedno posezení, aniž by se zajímali o dedukci. Příběh přímo volá po filmovém zpracování a řeknu vám, že by z něj byl zatraceně brutální horor. Jezerní oblast na severu Anglie je paralizována hrůzou z vraždícího maniaka, jehož činy nápadně připomínají řádění Cizáka. Cizák je už deset let považovaný za mrtvého, ale Mark tuší, že tohle nemůže být náhoda.

Upřímně řečeno, tady není náhodného vůbec nic. Svůj plán má vrah a koneckonců i sám autor. Jsou knihy popisující zvrácenosti a vraždění jako na běžícím pásu, ale tyto příběhy Finch pouze použil a geniálním způsobem přetvořil v něco, co budete doporučovat se slovy: Tak tenhle thriller si opravdu musíš přečíst. Nadšení z něj budou milovníci hororů i detektivek, podmínkou je pouze to, abyste měli pro strach uděláno.

Komično spočívá především ve slovních přestřelkách Marka a jeho bývalé šéfové a milenky Gemmy. Ta kdysi Cizáka postřelila, a protože ho trefila do hrudi, je si jistá tím, že je mrtvý. Aby záhadě přišla na kloub, opustí na čas svůj prestižní post v Londýně a vyráží za Markem šéfujícímu místu, kde dávají lišky dobrou noc. Vtipné jsou i rozhovory mezi místními. Ti dlouho netuší, co se kolem nich děje, a tak se můžou špičkovat a dělat si ze sebe vzájemně legraci.

"Mrtvý muž přichází" obsahuje i dojemné momenty, a co se týče Marka, náš hrdina si bude muset vyjasnit pár věcí ve svém soukromém životě. Paul Finch mu nic neulehčil a všechna rozhodnutí nechal na něm. Garantuji vám, že tohohle drsňáka s citlivou duší a morálními hodnotami si oblíbíte, a pokud jste náhodou nečetli jeho starší dobrodružství, rádi je vyhledáte.