RECENZE: Mrazivá hlubina

18.10.2017

Mrazivá hlubina: Adrian McKinty

Je rok 1981. V irském Belfastu to vře mezi katolíky a protestanty, bombové útoky a střelba jsou na denním pořádku a neustále tu někdo stávkuje. Sean Duffy je intelektuál, policista a ještě ke všemu má neuvěřitelně nevymáchanou pusu. Měl by vyřešit tři brutální vraždy, ale copak to jde, když musí bojovat o vlastní život?

Irský spisovatel Adrian McKinty (1968) pochází z irského Belfastu, odkud se odstěhoval do Anglie, aby tam vystudoval práva a politologii s filozofií. Od roku 2008 žije s rodinou v Austrálii a v současné době je spisovatelem na volné noze. Ve své tvorbě se zaměřuje na žánr detektivky a jeho krimi romány milují jak čtenáři, tak i literární kritika. Knihy se stávají bestsellery a pravidelně získávají prestižní literární ceny. Novinku "Mrazivá hlubina" právě vydává nakladatelství Vyšehrad.

McKinty zasadil svůj příběh do irského Belfastu roku 1981. Ve městě to vře, nikdo si nemůže být jistý životem a vycházet na ulici neozbrojený se zásadně nedoporučuje. Město připomíná peklo, a kdo může, stěhuje se do Anglie nebo Ameriky. Ti, kdo zůstávají, jsou buď neskuteční vlastenci anebo zoufalci, kterým nic jiného nezbývá. Román navazuje na styl americké drsné školy a hlavní hrdina může směle konkurovat největším tvrďákům (a zároveň cíťům) z knih R. Chandlera, D. Hammetta či J. M. Caina. Výběr žánru i doby byl geniálním tahem, jak pochopíte hned, jakmile se pustíte do čtení.

Autor potřeboval pro svůj temný a brutální příběh adekvátní dějiště. Věci, které se týkají politiky a náboženských rozbrojů, jsou součástí zápletky a bez nich by to prostě nešlo. Důležité je, že v roce 1981 nebylo možné zkoumat DNA, a velkou roli hraje i fakt, že homosexualita byla považována za trestný čin. Detektiv seržant Sean Duffy se brodí bahnem, ale jeho vyprávění v ich-formě nechybí humor a nadsázka. Sean si dokáže udělat sám ze sebe srandu a nic a nikoho nebere příliš vážně. S nadhledem bere svá fiaska u žen a už se ani netrápí tím, že by ho spousta lidí chtěla vidět mrtvého jen proto, že vystudoval psychologii a poté se dal k policii.

Případ, který má se svými kolegy vyřešit, naznačuje, že v Belfastu řádí bestiální vrah zaměřený na homosexuály. Až budete číst popisy míst činů, bude vám běhat mráz po zádech a možná pocítíte nevolnost. McKinty se s tím nemazlí, a jak to jde, naservíruje vám nějakou hrůzu anebo nechutnost. Příběh má zběsilé tempo, pořád se tu něco děje a autorův styl je strohý a minimalistický. Jde se k jádru věci, tak proč plýtvat zbytečnými slovy? Hlavního hrdinu si zamilujete, protože i když si hraje na tvrďáka, nebojí se přiznat, že má nahnáno. Zjistíte, že Sean má něžnou duši a že je to klaďas do morku kostí, kterému záleží nejen na ostatních, ale i na světě, ve kterém žijeme.

Detektivních zápletek je tu hned několik. Všechny jsou inteligentně vybudované a tak zamotané, že by obstály i v klasických detektivkách - hádankách. Na čtenáře čeká několik záhad, a ačkoliv pravděpodobně nic nevyřešíte, šanci máte. Vodítka tu jsou, ale autor je poschovával tak chytře, že vás ani nenapadne, že zrovna tohle by mohla být stopa. Navíc vás tak strhnou dobrodružství hlavního hrdiny, že nebudete mít čas sledovat cokoliv jiného. Pokud milujete napínavé a skvěle napsané příběhy, potom si "Mrazivou hlubinu" rozhodně nenechte ujít.