RECENZE: Mise Sinaj

25.10.2017

Mise Sinaj: Gregg Loomis

Už jsme si zvykli, že právník a bývalý agent CIA Lang Reilly má štěstí na kauzy, které můžou změnit dějiny. Tentokrát bude mít za úkol odhalit pravou identitu biblického Mojžíše. Jako obvykle vás čeká parádní jízda plná akce a stříleček, a když si náš hrdina nedá pozor, rozpoutá třetí světovou válku.

Američan Gregg Loomis vystudoval práva a dodnes se svému oboru věnuje. Ve volném čase píše romány plné konspiračních teorií a za ně se mu povedlo získat řadu cen. Celosvětovou slávu mu přinesl thriller "Případ Pegasus", který českým čtenářům přineslo nakladatelství Mystery Press. Na něj navázalo volné pokračování "Akta Julián" a "Mise Sinaj". Hlavní hrdina Langford "Lang" Reilly je z ranku tvrďáků s něžnou duší a jeho aktuální dobrodružství svými konspiračními teoriemi trumfne všechno, co kdy napsal Dan Brown anebo Erich von Däniken.

Tenhle týpek s proříznutou pusou a cynickými hláškami je postava, kterou si okamžitě oblíbíte. Ačkoliv to často neříká, pod tvrdou slupkou skrývá citlivé jádro toužící po spokojeném manželství a dětech. V "Misi Sinaj" se sblížuje s ambiciózní právničkou Alicií Warnerovou a vy můžete tipovat, jak jejich románek skončí. Lang má smysl pro čest, a když jde o princip nebo o záchranu lidstva, neváhá riskovat vlastní život. Na druhou stranu mu ale nedělá problém zastupovat starostu obžalovaného z podvodů a braní úplatků.

Co čtenář ocení nejvíc, je jeho smysl pro černý humor a cynické glosy aktuálního dění. Ty jsou tentokrát zaměřené na náboženství a autor je opět úžasně nekorektní a neváhá si rýpnout do ateistů i věřících. Je zábavné sledovat, jak se Lang špičkuje s katolickým farářem, ale ještě vtipnější jsou hlášky, které si vyměňují Židé s muslimy. Zatímco v předchozím románu "Akta Julián" se náš hrdina zabýval nacismem, nyní ho čeká sofistikovanější úkol. Nejenže musí odhalit skutečnou identitu starozákonního Mojžíše, ale také musí zjistit, k čemu slouží záhadný bílý prášek spojený s několika zločiny.

Lang by se pravděpodobně bez dalšího dobrodružství obešel, ale co dělat, když někdo začne vraždit vědce spojené s jeho charitativní nadací? On sám se ocitá mezi podezřelými a odtud je jen kousek k pátrání po skutečných pachatelích. Během vyšetřování se mnohokrát ocitne v ohrožení života, a coby bývalý agent CIA nám předvede několik úžasných triků. Langovy konexe nás zavedou hned do několika různých zemí a náš amatérský detektiv zavítá i do míst, kde to vře kvůli náboženství. Autor oplývá nejen smyslem pro humor, ale také slabostí pro nadsázku, a tak se dočkáme toho, že se v příběhu objeví například i americký prezident nebo izraelský premiér.

Pokud máte pocit, že "Mise Sinaj" je intelektuální čtení pro milovníky historie, potom vás rychle vyvedu z omylu. Tohle není odborná studie ani historický román, ale zatraceně napínavý thriller. Nadhled se tu prolíná s vtipem a Lang se nezastaví snad před ničím. S gustem pomlouvá anglické jídlo a ještě raději vypráví vtipy o právnících. Mezi ním a policisty to jiskří, jejich výměny názorů jsou pouze pro otrlé, a když to jde, udělá si srandu i sám ze sebe. "Mise Sinaj" je nápaditý a čtivý román s pointou, která bude příjemně šokovat nejednoho čtenáře.