RECENZE: Měla jsi vůbec někdy rodinu?

29.10.2017

Měla jsi vůbec někdy rodinu?: Bill Clegg

Mladičká Lolly, její snoubenec Will a rodinný přítel Luke se stanou obětí výbuchu. V noci před svatbou přijdou všichni o život a tato tragédie změní osudy jejich blízkých k nepoznání. Všichni po nich truchlí, ale neměli by spíše litovat dívčinu matku June, která se musela dívat na to, jak jí rodina mizí v plamenech?

Americký autor Bill Clegg (1970) pochází z New Yorku a dlouhá léta se živil jako literární agent. Protože věděl, jak má vypadat komečně úspěšný titul, rozhodl se, že takový napíše. "Měla jsi někdy vůbec rodinu?" z nakladatelství Domino je jeho první počin na poli beletrie. Román získal záhy uznání a kromě jiného byl nominován na prestižní ocenění Man Booker Prize a National Book Award. Clegg je neméně úspěšný i jako autor memoárové literatury a jako publicista přispívající do několika periodik.

"Měla jsi vůbec někdy rodinu?" je naláhavý a hodně filozofický společenský román s detektivní zápletkou. Na začátku se dozvíme o tragédii, která změnila několik lidských životů. V luxusním domě bohaté June Reidové dojde v noci před svatbou její dcery Lolly se sympatickým studentem práv k úniku plynu a následnému výbuchu. V domě zemřou tři lidé a přežije pouze June, která ze záhadných (nebo dokonce podezřelých?) okolností opustila dům. Autor nám ústy svých postav líčí, co následovalo, a na vyprávění přímých účastníků se nabalují další a další vyprávění postav, které se o tragédii dozvěděly zprostředkovaně anebo byly nějakým způsobem spjatí s mrtvými.

Protože Clegg využil ich-formu, může jít až na dřeň a být upřímný, až necitlivý. Některá vyprávění vám hnou žlučí, jiná vás dojmou a některá vás přesvědčí o tom, že dokud člověk žije, neměl by se vzdávat naděje, protože i přes všechny prožité hrůzy bude jednou líp. Zpočátku to vypadá, že nejvíc trpí June, která přišla hned o několik blízkých, ale jak sami uvidíte, někteří jsou na tom stejně, ne-li hůř. Autor se také vrací hodně do minulosti a seznamuje vás se vším, co formovalo charaktery jednotlivých postav a co vedlo k budoucí tragédii. Velkou roli tu má i samotné dějiště, konzervativní městečko, ve kterém například mulat působí jako pěst na oko a budí pohoršení.

Nikdo není svatý a sama June provedla pár věcí, za které se sice ona sama nestydí, ale kvůli kterým na ni některé ženy koukají skrz prsty. Městečko ovládá šosácká morálka a obyvatelé nenechají na svých bližních nit suchou. Každého pomluví a špatně budou mluvit i o těch, kteří nám budou sympatičtí. Detektivní linie se točí kolem důvodu výbuchu, a až se dozvíte, co se ve skutečnosti stalo, budete mít o čem přemýšlet. Dost věcí je tady polemických a vy zjistíte, že neexistuje pouze dobro nebo zlo. Vůbec se neodvažuji hádat, která z postav vás osloví nejvíc. Mě osobně se nejvíce dotkl příběh muže, který se o existenci svého dospělého syna dozvěděl až po jeho smrti.

S drsným dějem kontrastuje líbivý poetický styl vyprávění, který připomíná báseň v próze. Bill Clegg napsal svůj román "Měla jsi vůbec někdy rodinu?" tak, že mu mnozí spisovatelé můžou závidět. Nejenže má bohatou slovní zásobu, ale také smysl pro detail a schopnost využít slovní spojení tak, jak to dosud nikdo neudělal. "Měla jsi vůbec někdy rodinu?" je výborná kniha napsaná s neuvěřitelnou pokorou a pochopením pro vše lidské a i to je jeden z důvodů, proč byste si ji měli přečíst.