RECENZE: Mé jméno je Nikdo

06.06.2017

Mé jméno je Nikdo: Kristen Orlando

Sedmnáctiletá Reagan působí na první pohled jako zcela obyčejná středoškolačka. Nikdo ale netuší, že ji rodiče už od jejích deseti let připravují na kariéru špičkového zabijáka. Reagan se má stát Černým andělem ve službách CIA, jenomže ona by mnohem raději studovala medicínu a randila se svými spolužáky.

Americká autorka Kristen Orlando se literárně projevovala již od útlého dětství. Beletrie ji provázela celým životem, a než se stala spisovatelkou na volné noze, pracovala jako televizní producentka a PR manažerka. "Mé jméno je Nikdo" z nakladatelství Mystery Press je autorčiným debutem v žánru young adult. Kniha sice bude mít volné pokračování, ale rozhodně se neděste, že byste se nedozvěděli, jak "Mé jméno je Nikdo" dopadne. Příběh je uzavřený, všechno důležité je vysvětleno a já předpokládám, že hlavní hrdinka bude pokračovat v dráze, kterou si vybrala.

Reagan svá akční dobrodružství vypráví nejen v ich-formě, ale také v přítomném čase, takže máte pocit, že jste přímo účastníky děje a jistým způsobem i dívčinými společníky. Reagan je na první pohled zcela obyčejná středoškolačka, o které byste řekli, že prožívá to, co její vrstevníci. Jenomže naše hrdinka už odmalička ví, že patří mezi vyvolené. Její rodiče se v mládí stali Černými anděly a všichni předpokládají, že jejich nadaná dcera bude kráčet v jejich šlépějích. Černí andělé jsou tajnou organizací, která sdružuje elitní zabijáky, kteří se osvědčují na misích po celém světě.

Reagan s rodiči žijí nejen v utajení, ale také v neustálém napětí, aby nikdo neodhalil jejich skutečnou totožnost. Reagan je zvyklá během několika hodin opustit stávající domov jen s batohem na zádech, ale čím je starší, tím častěji si klade otázku, zda je tohle to, co doopravdy chce. Reagan mrzí, že v žádném místě nesmí zapustit kořeny a že musí obelhávat své přátele, kterých je ostatně jako šafránu. Protože je nyní v maturitním ročníku, očekává se od ní, že si definitivně vybere, co bude v životě dělat. Ona sama touží po studiu medicíny, ale její rodiče ji vidí na akademii určené Černým andělům.

A aby toho nebylo málo, Reagan se seznámí s přitažlivým mladíkem. Luke je synem jejích sousedů, a i když se chce stát vojákem z povolání, Reagan se mu nesmí ani slovem zmínit o tom, že střílí daleko lépe než on anebo o tom, že zná deset rozličných způsobů, jak někomu zlomit vaz. Ačkoliv to nikde není řečeno přímo, cílovou skupinou románu jsou především ženy. Mužské čtenáře bezpochyby uspokojí řada drsných akčních scén, ale někteří pánové by možná nemuseli mít pochopení pro vnitřní monology naší hrdinky. Reagan prožívá dilema, a protože je k sobě poctivá, téměř všechny její myšlenky se točí kolem toho, co bude.

Zvrat nastane ve chvíli, kdy skupina teroristů unese její rodiče. Vůdce má dobrý důvod k pomstě a čtenáři se dozví řadu překvapivých informací z jejich minulosti. Pokud si nyní myslíte, že dokážete odhadnout, jak se příběh bude vyvíjet, pak vězte, že se autorka vyhnula všemu prvoplánovému. Ano, příběh mohl vyznít jako klišé, ale opak je pravdou. Něco vám možná nebude po chuti, pár věcí vás možná bude šokovat, ale kdo by stál o líbivý a předvídatelný příběh, že?

"Mé jméno je Nikdo" je chytrý a napínavý příběh pro všechny dívky a ženy, které se rády občas zasní a představují si, že jsou akčními hrdinkami, které bojují za záchranu světa.