RECENZE: McMafie

24.03.2018

McMafie: Misha Glenny

Obchod s bílým masem. Výroba a distribuce drog. Pašování zbraní do zemí třetího světa. Praní špinavých peněz. Ano, všichni přece víme, co znamená organizovaný zločin. Napadlo vás ale někdy, že sem patří i na první pohled banální věci? Uvědomili jste si, že se zločinu dopouští i ten, kdo si načerno stáhne e-book nebo vypálí DVD?

Anglický spisovatel Misha Glenny (1958) je původním povoláním historik a novinář. Dlouhá léta pracoval pro významná média a díky své práci zavítal do řady zemí. Vždy se aktivně zajímal o tamní problémy a angažoval se v řadě organizací. Za svou práci získal mnohá ocenění a i čeští čtenáři ho mohou znát jako autora knih zabývajících se organizovaným zločinem. Aktuální novinka z nakladatelství Omega "McMafie" s podtitulem "Závažné organizované zločiny" vyšla v několika desítkách zemí a stala se předlohou stejnojmenného seriálu z produkce BBC.

"McMafie - Závažné organizované zločiny" je sice literatura faktu, která nezapře ruku fundovaného odborníka, ale jak napovídá název parodující globální společnosti, Glenny dokáže psát vtipně, svižně a čtivě. Jeho knihu zhltnete jako leckterý thriller a vůbec vám nedojde, že jsou vám předkládána na první pohled suchá fakta a že se nejde vyhnout exkurzím do historie rozličných zemí. Glenny se zaměřil především na státy, které vznikly rozpadem velkých společenství. Pro anglického nebo amerického čtenáře by to mohl být možná problém, ale my, Češi, víme, o čem je řeč.

A propos, právě Česká republika je jedním ze států, o kterém se tu často hovoří. Je zajímavé sledovat, jak na naše problémy nahlíží zahraniční novinář, a přiznám se, že mě pobavily pasáže věnované Dubí a bývalé dálnici E55, protože oboje mám doslova za humny. Přestože mám obstojnou představu o tom, jak to tam fungovalo, dozvěděla jsem se řadu novinek. Například to, že legendární E55 měla pod palcem bulharská mafie. Autor nás ale pouze nehaní a v kapitolách věnovaných význačným osobnostem se zabýval jedním českým policistou, který neohroženě bojoval proti mafii.

Jiná věc ovšem je, že česká mafie byla propojená s politickou scénou a náš úřednický aparát Glenny hodnotí jako "kafkovský". Buď jak buď, v porovnání s jinými státy jsme nedopadli vůbec špatně. Když poodhalíte tajemství některých zemí, kam se hojně létá na dovolenou, nejspíš vás přejde chuť se do nich vydat. To, co je schované před očima turistů, není vůbec nic pěkného a nelegální drogy či prostituce jsou pouze vrcholkem ledovce. Autor srozumitelně vysvětluje různé pojmy a vy se dozvíte, že neexistuje člověk, kterého by se organizovaný zločin nedotkl. A co hůř, zločinu se můžeme dopustit i my, například tím, že si načerno vypálíme film nebo písničky.

Několik kapitol se věnuje počítačové kriminalitě spočívající v krádežích identity. Otřesné je, že se obětí může stát každý, kdo vlastní počítač. Naopak je toto odvětví kriminality lehce odhalitelné a dá se proti němu účinně bojovat. Glenny uvádí řadu triků, jak se bránit. Publikace "McMafie - Závažné organizované zločiny" je zábavná učebnice o zločinu a vy se díky ní dozvíte, jak vypadá a funguje skutečná mafie. Protože ta s tou knižní anebo filmovou nemá vůbec nic společného. Možná vám bude při čtení běhat mráz po zádech, ale zároveň se něco dozvíte a také se pobavíte.