RECENZE: Manželský pakt

20.09.2017

Manželský pakt: Michelle Richmond

Zpočátku to znělo jako splněný sen. Oženíte se a Pakt se postará o to, abyste si žili jako v pohádce. Partner vás bude nejen ctít, ale také rozmazlovat a zahrnovat dárky. Jenže znáte to, věci většinou nejsou takové, jaké se zdají. A tak se idylka velice rychle změní v noční můru.

Američanka Michelle Richmond vystudovala žurnalistiku a anglický jazyk, proto nikoho nepřekvapilo, když zůstala v oboru a stala se spisovatelkou na plný úvazek. Kromě publikační činnosti Richmond vede kurzy tvůrčího psaní, přednáší a věnuje se i nakladatelské činnosti. Na svém kontě má již několik thrillerů a pět z nich se udrželo na předních příčkách v žebříčcích bestsellerů významných periodik. "Manželský pakt" je čerstvá novinka z nakladatelství Domino.

Příběh je plnokrevným psychologickým thrillerem a nejspíš by snesl i označení horor. Autorka od začátku popisuje dokonalý manželský život, ale vy cítíte všudypřítomné zlo, které vás pomaličku omotává svými chapadly a vám hrozí zardoušení. V hlavní roli je zde manželská dvojice, přičemž jejich příběh vypráví v první osobě psychoterapeut Jake. Autorka je brilantní vypravěčka, a protože zná všechny fígle svého řemesla, vytvořila si jedinečný vyprávěcí styl, ve kterém jste partnery. Jake s vámi vede neustálý dialog, ptá se na vaše názory, a když se má o něčem rozhodnout, cítíte, že mu můžete být nápomocní.

Jake je zpočátku skrz naskrz kladná postava, kterou si oblíbíte, i kdybyste nechtěli. Zůstane ale stejně charakterní i v případě, že neznámé síly začnou ohrožovat jeho život? Jak se vyrovná s faktem, že jeho manželka Alice není tak předvídatelná, jak si dosud myslel? Alice je bývalá rocková zpěvačka, která vystudovala práva a dala se na dráhu podnikové právničky. Její firma zastupovala hudebníka Liama Finnegana ve sporu o autorská práva a Alice se díky Liamovi dozvěděla o tajemném Paktu. Jake a Alice dostanou členství v Paktu jako svatební dar a oba jsou zpočátku nadšení.

Ano, některá z pravidel Paktu působí úsměvně a některá doslova směšně, ale ani jeden z nich je nebere vážně. Pakt považují za určitou hru a ani jednoho by nikdy nenapadlo, jaká je realita. Jako ve správném hororu se postupně začínají objevovat náznaky toho, že ne všechno je takové, jaké má být, a naši hrdinové si začínají uvědomovat, že něco (nebo někdo) v pozadí tahá za nitky. Pokud by oba jednali podle pravidel Paktu, bude všechno v pořádku, ale copak to jde? Navíc se začnou objevovat strážci pravidel a Jake si začne připadat jako v Kafkově absurdním románu.

Čtenář chápe, že Jake a Alice jsou v pasti, ale absolutně netuší, kdo tím co sleduje. Mladí manželé začnou bojovat o holý život a vy se připravte na pekelnou jízdu s famózním závěrem. Děsivý příběh vyvažuje Jakeův cit k Alici a autorka mi promine, pokud řeknu, že některé pasáže jsou jako vystřižené z červené knihovny. Romantika se střídá s hrůzostrašnými scénami a výsledkem je originální a nepředvídatelný příběh. "Manželský pakt" vás možná připraví o některé iluze, ale na druhou stranu zjistíte, že jsou věci, za které má cenu bojovat. I kdyby to mělo být to poslední, co v životě uděláte.