RECENZE: Malé temné lži

24.02.2019

Malé temné lži: Sharon J. Bolton

Odlehlé Falklandy se dosud nevzpamatovaly z válečného konfliktu mezi Velkou Británií a Argentinou. Uzavřené společenství se pokouší normálně fungovat, ale klid naruší několik tragédií. Na Falklandách se začnou ztrácet děti, místní propadají hysterii a nejednoho člověka napadne, že tu začal řádit sériový vrah.

Anglická spisovatelka Sharon J. Bolton má na svém kontě řadu úspěšných světových bestsellerů. Její napínavé romány milují čtenáři i recenzenti a Bolton se pokaždé podaří namíchat skvělý koktejl z toho, co nabízí žánr klasické detektivní hádanky, psychologického thrilleru a hororu. Její knihy u nás vydává nakladatelství Domino, což je případ i této novinky. "Malé temné lži" se odehrávají v netradičním prostředí a příběh v sobě snoubí noirový horor s psychologickým thrillerem.

Hlavní postavy jsou zde tři. Catrin, Rachel a Callum se důvěrně znají, každý z nich skrývá děsivé tajemství a životy všech ovlivnila jistá tragédie v minulosti. Catrin před lety přišla o své malé synky. Přes jejich smrt se nikdy nepřenesla a okolí ji začíná podezírat, že má prsty v současných únosech dětí. Rachel byla její nejlepší kamarádkou, ale ty dvě už spolu několik let nemluvily. Callum a Catrin byli milenci, co naivně věří, že o jejich vztahu nikdo neví. Ti tři dostali stejný prostor, aby vyprávěli svůj příběh. Tenhle trik vás udrží v pozornosti a vy budete neustále konfrontováni s pravdou.

Velkou roli zde mají samotné Falklandy. Díky jejich odlehlosti a faktu, že místní se znají, si můžete vychutnat prvotřídní klaustrofobickou detektivku, jakými se proslavili angličtí autoři. "Malé temné lži" mají zároveň severský nádech a na své si přijdou i milovníci psychologických thrillerů s tzv. "nespolehlivou vypravěčkou". Na Falklandách se začnou ztrácet děti a vy cítíte ochromující strach. Je jen otázkou času, kdy emoce vyplují na povrch a kdy si místní přestanou brát servítky. Někteří budou mít jasno, kdo je pachatelem, ale čtenář bude tápat až do poslední stránky.

Catrin a Callum se pokusí vypátrat, co se děje, ale zdá se, že každý jejich čin všechno ještě zhorší. Na vás čeká několik komplikovaných záhad. Pokud zrovna nebudete řešit detektivní zápletky, můžete tipovat, co kdo skrývá. "Malé temné lži" jsou prvotřídní thriller a zároveň i společenský román. Pasáže o historii Falkland mě vyloženě bavily a byla jsem ráda, že jsem se na několik hodin mohla ocitnout na "konci světa". Dění na Falklandách ovlivňuje politika, a navíc ne každý má zájem na tom, aby pravda vyplula na povrch.

Bolton dostála své pověsti autorky, která se dokáže vcítit do pocitů svých čtenářů. Proto se můžete těšit hned na několik silných osobních příběhů. "Malé temné lži" jsou příběhem o lásce, nenávisti, zradě, ale i odpuštění. Setkáte se tu s tím nejhorším, co se v lidech skrývá. Je to svědectví o tom, čeho všeho jsme schopní a některé epizody vyžadují opravdu silné žaludky. Bolton vypráví svůj příběh bez emocí, chladnokrevně, ale o to víc vás zasáhne. "Malé temné lži" jsou brutální, děsivé a (bohužel) i neuvěřitelně lidské.