RECENZE: Lúzři: Stále spolu

24.01.2018

Lúzři: Stále spolu - Sophie Hénaffová

Homosexuál vyhozený z generální inspekce, notorický alkoholik, bývalá gamblerka a slavná autorka pokleslých krimi románů. Ti tvoří jádro policejního týmu, kterému velí komisařka Anne Capestanová. Šéfové doufají, že Lúzry donutí odejít do civilu, ale ti k jejich překvapení dokážou rozlousknout i nejsložitější případy.

Francouzka Sophie Hénaffová (1972) pracuje dlouhá léta v ženském časopise Cosmopolitan, kde vede humoristickou rubriku Cosmoliste. O tom, že má výjimečný smysl pro humor, jste se mohli přesvědčit už v její románové prvotině "Lúzři: Tým v nemilosti". Tahle detektivka si zcela oprávněně získala nadšené čtenáře, kladné recenze a také řadu významných cen. Lúzři jsou svěží závan v poněkud zatuchlé produkci krimi románů o policistech a jejich bláznivý humor a šílené kousky vás donutí chechtat se nahlas.

Aktuální román "Lúzři: Stále spolu" je druhým dílem humoristicko-detektivní série a my se s ním můžeme opět setkat díky nakladatelství XYZ. Lúzři se totálně vykašlali na dobrý vkus a korektnost a naservírovali vám takovou nálož, že se budete ptát, jak je tohle vůbec možné. Hlavní hrdinkou knihy je sedmatřicetiletá Anne, která za trest šéfuje policejnímu týmu na odpis. Její podřízení jsou na zabití, nikdo si s nimi neví rady, a aby toho nebylo málo, k současným ztroskotancům přibude navrátilec z psychiatrické léčebny, který se považuje za mušketýra.

Pokud jste náhodou nečetli předchozí díl, prozradím pouze, že tým Lúzrů sice vyřešil několik případů vražd, ale i tak od nich dali ruce pryč všichni francouzští policisté. Anne provedla něco, co se neodpouští, a jak se zdá, nyní na tom bude ještě hůř. V Paříži totiž došlo k brutální vraždě, jejíž obětí je Annin bývalý tchán, kterého policisté opěvovali jako hrdinu. Tým Lúzrů má spolupracovat s významnými odděleními, ale správně tipujete, že ostatní jim budou házet klacky pod nohy. Lúzři ale zůstanou sví a nemíní změnit své vyšetřovací metody.

Rozhodně nečekejte žádnou ódu na policejní postupy. Lúzrům není nic svaté, a když můžou, rýpnou si nebo dělají naschvály. Jejich jediným cílem je totiž vyřešit zločin. Ostatní si ťukají na čelo, ale my víme, že to budou oni, kdo se bude smát naposled. Detektivní linie je ve stylu anglických klasických hádanek, a tak si přijdou na své zejména ti, kteří milují dedukce a hledání stop. Lúzři mají funkci Velkých detektivů, s chutí porušují nařízení nadřízených a nezřídka se dopouští kriminální činnosti. Ostatní považují Lúzry za neschopné patlaly, ale oni se díky svým neotřelým vyšetřovacím metodám přiblíží řešení rychleji než jejich kolegové vyzbrojeni technikou a pravomocemi.

Co se týče humoru, garantuji vám, že se budete smát od začátku do konce. Kniha je plná úžasného potrhlého humoru připomínajícího televizní sitcomy. Lúzři se možná chovají jako partička puberťáků, ale o to víc je budete milovat. "Lúzři: Stále spolu" vám dokážou, že i vyšetřování brutálních zločinů může být ve skutečnosti obrovská zábava. Lúzrům není nic svaté, jejich černý humor je často až na hraně, ale upřímně říkám, že jsem se pobavila jako už dlouho ne.