RECENZE: Lovci duchů

10.02.2017

Lovci duchů: Neil Spring

Bojíte se rádi? Milujete pochmurné příběhy o strašidelných domech? "Lovci duchů" z nakladatelství Omega vznikly v moderní době, přesto z nich na vás dýchne atmosféra románů hrůzy, tolik oblíbených v devatenáctém století. Přijměte pozvání do světa záhad a společně se vypravme na tajemnou anglickou faru.

Neil Spring se narodil v roce 1981 ve Walesu a od dětství se živě zajímal o všechno, co zavánělo duchařinou a paranormálními jevy. Na Oxfordu vystudoval ekonomii, politologii a filozofii a svou první knihu napsal v osmadvaceti letech. "Lovci duchů" zaznamenaly nebývalý úspěch a o práva ke knize projevila zájem filmová produkční společnost, která má na svém kontě mimo jiné seriál "Vraždy v Midsomeru". Před dvěma lety Spring napsal svou druhou knihu s názvem "Hlídači". Její vydání chystá nakladatelství Omega na letošní červen.

Jednoznačně definovat žánr u "Lovce duchů" je poměrně obtížné. Stoprocentně máme co do činění s hororem a příběh by klidně snesl i označení thriller. Protože příběh sledujeme z pohledu hlavní hrdinky Sáry, která jej vypráví v první osobě a velmi upřímně, nebála bych se hovořit ani o psychologickém thrilleru. "Lovci duchů" mají ledacos společného s gotickým románem hrůzy, a i když to bude znít nepravděpodobně, jsou silným a emotivním příběhem o síle lásky a přátelství. Formálně kniha připomíná odborné práce či literaturu faktu, ale čtivá je jako román.

Autor v ledasčems vychází ze skutečných událostí, ale jak říká, závěry si vyvodil své. Pokud vás baví historie nebo jste vysloveně šťourové, oceníte nejen doslov, ale i vysvětlivky a poznámky uvedené na konci knihy. Všechno se točí kolem staré a záhadné fary v Borley a my sledujeme počínání několika zainteresovaných osob, které se snaží přijít na kloub všem záhadám tohoto domu. Příběh začíná jakýmsi prologem z roku 1977, kdy došlo k objevení rukopisu slečny Sáry Greyové. Rukopis se po kratších peripetiích dostane do rukou psychologa Roberta Caxtona, který s ním má naložit podle vlastního uvážení.

Už v této chvíli můžete začít dedukovat, kdo je kdo a jakou má s farou spojitost. "Lovci duchů" v tomto ohledu fungují jako detektivka a vše, co je tu řečeno a zjištěno, se dá logicky vysvětlit. Pokud máte rádi detektivky, směle se do knihy pusťte. Ano, je tady řada věcí mezi nebem a zemí, ale když budete chtít, všechny záhady si vysvětlíte naprosto racionálně a navíc odhalíte pár zločinců a možná i nějaké spiknutí.

Samotný příběh Sáry začíná v roce 1926, kdy mladá žena vstoupila do služeb excentrického a nenáviděného lovce duchů Harryho Price. Price zbohatl odhalováním kouzelníků, věštců a zejména falešných médií. Kolem sebe si vybudoval auru nesmiřitelného a objektivního vědce a kvůli tomu leží řadě lidí v žaludku. Jedním z jeho úhlavních nepřátel je i známý spisovatel sir Arthur C. Doyle, duchovní otec Sherlocka Holmese. Price a jeho pomocnice Sára se setkají s řadou intrik a mnohokrát se stane, že bojují o holý život. Jejich nepřátelé jsou mezi živými a zdá se, že i mezi mrtvými.

Jádro příběhu spočívá v odhalování tajemství, která jsou spojená s farou v Borley, kde řádí poltergeist a přízrak jeptišky a kde se neustále mění majitelé. Fara zásadně změní životy obou hrdinů a vy můžete vymýšlet nespočet teorií o tom, jaká je pravda. Spring přizpůsobil ději a formě knihy i svůj jazyk a stylistiku. Najdete tu nespočet knižních, až archaických výrazů, a slovní konstrukce, díky nimž budete mít pocit, že jste se ocitli o století nazpátek.

Z této knihy na vás dýchne atmosféra starých časů a zároveň jde o moderní příběh, který je mnohem strašidelnější než řada současných hororových filmů. "Lovci duchů" jsou spojením detektivky a hororu a rozhodně nadchnou každého, kdo má rád děsivé a výjimečné příběhy.