RECENZE: Léto plné neskutečných věcí

11.12.2017

Léto plné neskutečných věcí: Rowan Coleman

Dokážete si představit, že byste uměli cestovat v čase? Zajímá vás, jak se žilo před třiceti lety? Lákalo by vás setkat se s rodiči, kteří se terpve začínali sbližovat? Přesně tohle se povedlo mladé Angličance Luně. Ta se rozhodla napravit křivdu spáchanou na své matce, i když věděla, že to bude mít dalekosáhlé důsledky.

Angličanka Rowan Coleman měla od malička jasno v tom, kam se bude ubírat její kariéra. Všechno přizpůsobila přání stát se spisovatelkou a to i navzdory tomu, že je dyslektička. Dnes se Coleman živí psaním knížek, a protože je maminkou pěti dětí, ve své tvorbě se zaměřuje na ženské romány řešící vztahy mezi několika generacemi. Její knihy jsou oblíbené mezi čtenáři i literárními kritiky a oblibu si získaly i u nás. Čeští čtenáři se s nimi mohou setkávat díky nakladatelství Domino.

Coleman si záměrně vybírá závažná témata, která zpracovává bez patosu a sentimentality. I když budete mít na krajíčku díky řadě dojemných srdceryvných scén, autorka ani na chvíli nesklouzla ke kýči a klišé. Její knihy jsou chytré, vtipné a psané s určitou nadsázkou a odstupem. Nebude vám dělat potíže ztotožnit se s jejími hrdiny ani se přenést do doby, o které píše. "Léto plné neskutečných věcí" dýchá nádhernou člověčinou a Coleman opět prokázala, že dokáže psát s neuvěřitelným porozuměním pro všechno lidské. Hlavní hrdinkou je třicetiletá Luna, kterou nelze nazvat jinak než sympatickou žábou.

Luna pro své vyprávění využívá ich - formu, díky čemuž získalo vyprávění další rozměr. Luna si nebere servítky, je k vám maximálně upřímná a nebojí se přiznat vlastní chyby anebo pochybnosti o tom, co dělá. I když je skvělým fyzikem, ani ji nenapadne obtěžovat vás fyzikálními zákony nebo se vrtat v tom, jak je možné, že se přenesla třicet let nazpátek. Její vyprávění je roztomile holčičí a bude vyhovovat všem, kteří (nebo spíše které) mají rádi (rády) červenou knihovnu. Ačkoliv tu nechybí ani drsná detektivní linie, kniha je skvěle napsaným milostným příběhem.

Být vámi, tak se stejně jako Luna vykašlu na logiku, a smířím se s poněkud pohádkovým tvrzením, že je možné cestovat v čase. Naší hrdince se to stalo několikrát a pokaždé se ocitla v době, kdy se její rodiče zasnoubili a rozhodli se odjet z Ameriky do Anglie. Třebaže čtenář tuší, co se Lunině matce Marisse přihodilo, kouzlo příběhu spočívá v tom, co Luna podnikne a jaké to bude mít následky. Autorka si s gustem pohrává s otázkou "Co by bylo, kdyby" a její novinka má v sobě cosi, co evokuje knihy Karla Čapka ovlivněné pragmatismem.

"Léto plné neskutečných věcí" je poetické, mystické a napsané originálním a snadno rozpoznatelným stylem. Co slovo, to perla, co věta, to citát. Kniha je velmi milým překvapením a vůbec bych se nedivila, kdyby ji někdo místo do románů pro ženy zařadil mezi filozofické romány. Nic tu není takové, jak byste čekali, hravost se prolíná s hlubokými tématy a celkově kniha působí jako balzám na všechna trápení. Pohladí po duši, chytne vás za srdce a do žil vám vlije obrovskou energii a optimismus.