RECENZE: Kořist

14.06.2019

Kořist: Paul Finch

Mladý milionář uhořel ve vlastním autě. Na tři zlodějíčky zaútočili v ukradeném autě štíři. Řidiče osobního vozu zabila trubka ze špatně připevněného nákladu. Podobných úmrtí je na jihu Anglie mnohem víc a mají jedno společné. Jsou tak absurdní, že nikdo nevěří, že by mohlo jít o vraždy. Nikdo kromě policisty Marka Heckenburga.

Angličan Paul Finch (1964) dlouhá léta pracoval jako policista a novinář. Poté se ale rozhodl jít ve šlépějích svého otce, známého filmového scénáristy. Kromě scénářů psal také povídky a posléze se pustil do románů. Vždy se pohyboval v žánru hororu a krimi, v nichž je nekorunovaným králem. Dnes má Finch na svém kontě řadu úspěšných thrillerů, které milují nejen čtenáři, ale i literární kritika. "Kořist" je pátý díl série s detektivem Markem Heckenburgem. Knihu vydalo nakladatelství Domino a vy se těště na parádní jízdu.

Spisovatel Peter James o této knize prohlásil, že je to krásně temný příběh opepřený černým humorem, a nezbývá než mu dát za pravdu. "Kořist" vás ochromí hrůzou, snadno překoná všechny horory, které jste dosud viděli nebo četli, ale zároveň tu nechybí řada komických situací. Finchova komika je drsná, a tak si nejspíše položíte otázku, jaký člověk tohle mohl napsat. Geniální mistr fikce, nebo někdo, kdo je lehce vyšinutý a kdo se vyžívá v utrpení?

První díly série byly klasické detektivní hádanky šmrncnuté brutálním thrillerem. Předešlý díl "Mrtvý muž přichází" byl plnokrevný horor noirového ražení. Jeho atmosféra připomínala "Deset malých černoušků", a pokud jste knihu četli, určitě jste byli zvědaví, s čím Finch přijde. "Kořist" je skvělá ukázka toho, jak napsat krimi román, který přečtete na jeden zátah. Krimi romány jsou založené na důkladném vyšetřování, a to, co by mohlo u menších autorů, nudit, napsal Finch tak, že se od jeho příběhu neodtrhnete.

Zápletky jsou precizní a promyšlené do nejmenších detailů. To by mohli ocenit milovníci chladné logiky, ale i ti se nechají svést příjemným mrazením v zádech a vůbec se nebudou starat o nějakou dedukci. Příběh přímo volá po filmovém zpracování a řeknu vám, že by z něj byl zatraceně brutální horor. Hlavní dějová linie je plná bizarních nehod, nad kterými zůstává rozum stát. Všichni jsou zděšení, ale jen detektiv Mark Heckenburg si položí otázku, zda nejde náhodou o vraždy.

A tak s posvěcením nadřízených odjíždí do části Anglie, kde žijí boháči a kde je "vražda" téměř sprosté slovo. Třebaže jde o geniálního vyšetřovatele, jeho nová parťačka Gail z něj není vůbec nadšená. Považuje ho za floutka s bohatou fantazií a od počátku mu hází klacky pod nohy. Finch do vyšetřování chytře a čtivě zakomponoval Markův osobní život, takže si přijdete na své i v této rovině.

Stejně jako má svůj plán vrah, má ho i Paul Finch. Nespokojil se s tím být průměrný, ale rozhodl se napsat něco, co bude nejlepší ve svém žánru a co hravě převálcuje konkurenci. Něco, co budete doporučovat ostatním milovníkům napětí a k čemu se budete rádi vracet. "Kořist" je temná, cynická a děsivá. Je plná černého humoru, který je mnohdy až za hranicí dobrého vkusu a morálky. Zároveň je napsaná tak, jako kdyby na tom záležel osud lidstva.