RECENZE: Kořeny zla

22.01.2018

Kořeny zla: Dominik Dán

Píše se rok 1994. Před rokem se rozpadlo Československo, jednotlivé policejní složky se snaží dokázat, že je nic nespojuje s dřívější diktaturou, a Richardovi Krauzovi přistálo na stole hned několik případů. Jak se s nimi popasuje? A jak se vyrovná s faktem, že se ve městě začíná rozpínat mafie?

Slovenský autor Dominik Dán má na svém kontě desítky románů a ve své domovině patří k nejprodávanějším autorům. Přesto si stále dokáže udržet anonymitu, kterou zdůvodňuje tím, že kdysi pracoval u policie. Jeho knihy jsou čistokrevné kriminální romány založené na vyšetřování, odehrávají se ve fiktivním Našem Městě a jejich ústřední postavou je detektiv Richard Krauz. Jednotlivé příběhy nejdou chronologicky za sebou, ale na přeskáčku mapují nejzajímavější dobrodružství několika policistů z prestižního oddělení vražd. Aktuální "Kořeny zla" u nás vydává nakladatelství Slovart.

Dominik Dán své příběhy zasazuje do aktuální politické situace konkrétní doby, a protože si nebere servítky, tak i věci neznalý čtenář pochopí, jak to kdysi chodilo. Ačkoliv se tento příběh odehrává již v demokracii, Slovensko ani Česko se dosud nevyrovnalo se svou komunistickou minulostí. Celá společnost se snaží zapomenout na to, co bylo, pokouší se začít znovu, ale znáte to - staré hříchy mají dlouhé stíny. Nová doba s sebou přináší další problémy, z nichž asi nejhorší je rozpínání mafie. Richarda Krauze se zrovna tohle osobně dotýká, protože mezi mafiánskými hlavouny jsou i jeho někdejší spolužáci ze základky.

"Kořeny zla" obsahují několik detektivních zápletek, které si užijí všichni milovníci napětí a promyšlených zločinů. Předchozí knihy byly o něco přímočařejší a některé záhady nebyl problém rozlousknout, ale zde vás čekají náročné hádanky, za které by se nemuseli stydět ani autoři klasických detektivek. Třebaže tu Richard vystupuje jako hlavní postava, jeho kolegové dostali mnohem více prostoru než jindy. Proto čtěte důkladně, protože je možné, že někteří mají co do činění s některým z vyšetřovaných případů.

Hlavní zápletka se točí kolem vraždy mladičké studentky, která pracovala jako prodavačka v obchodě s erotickými pomůckami. Ačkoliv případ vypadá na první pohled banálně, postupně se komplikuje tak, že tápou policisté i čtenáři. Dán přivedl na scénu několik zajímavých a svérázných postav, přičemž nezapomněl ani na výrazné ženské postavy. Příběh je okořeněný černým a poněkud obhroublým humorem, který policisté používají k ventilování stresu. Jejich jazyk je z velké míry nespisovaný a není v něm nouze o vulgarismy, což koresponduje s náladou příběhu. Autor i jeho hrdinové mají za to, že "byla holt blbá doba", a tento pocit dokážou vsugerovat i čtenářům.

Jestliže patříte k mladším ročníkům a absolutně netušíte, co se u nás v devadesátých letech dělo, klidně román považujte za drsnou a zároveň velmi čtivou učebnici dějepisu. Pasáže týkající se fungování policie a politiky jsou velmi odvážné, a když se nad nimi zamyslíte, dojde vám, proč Dominik Dán zarytě trvá na tom, že své knihy bude podepisovat smyšleným jménem. "Kořeny zla" jsou peprné a surové čtení, díky kterému si uděláte obrázek o tom, jak to u nás fungovalo (nebo spíše nefungovalo) potom, co se naše republiky osamostatnily.