RECENZE: Komu straší ve věži

03.06.2018

Komu straší ve věži: Marie Rejfová

Podlehli jste i vy kouzlu zvídavé a poněkud neotesané slečny Marplové z pera Královny detektivek Agathy Christie? Máte zároveň slabost i pro české krimi romány z maloměst, kde si lidé vzájemně vidí až do talíře? V tom případě si nenechte ujít tuhle třeskutě vtipnou detektivku z nakladatelství Mystery Press.

Marie Rejfová (1976) pochází z Prahy, ale po studiích na plzeňské Fakultě humanitních studií zakotvila se svou rodinou ve Varnsdorfu, kde pracuje jako učitelka v mateřské školce. Do světa literatury vstoupila fantasy románem pro mládež "Čarověník" a o rok později následovalo volné pokračování "Sestra smrt". V nakladatelství Mystery Press vyšla její první detektivka "Kdo jinému jámu kopá", přičemž aktuální novinka "Komu straší ve věži" je jejím volným pokračováním.

Rejfová nijak nezastírá, že se inspirovala anglickými venkovskými detektivkami, ve kterých ve dvacátých a třicátých letech minulého století excelovala podšitá stará panna slečna Marplová. Hlavní hrdinka české série je atraktivní čtyřicátnice, která svou zvědavostí vzor v mnoha ohledech překonává. Josefína Divíšková je typem postavy, která sama utáhne celý příběh a která by vás bavila i v případě, že by vystupovala "pouze" ve společenském románu.

Zdá se, že si je toho autorka vědoma, a tak kniha "Komu straší ve věži" má velmi blízko románům pro ženy. Všechno se točí kolem Josefíny, která se tu prezentuje spíše jako žena hledající si partnera, než jako amatérská vyšetřovatelka. Neříkám, že tu nechybí řada zločinů, ale čtenáři Agathy Christie jsou přece jen zvyklí na zašmodrchané a "neřešitelné" zápletky plné falešných stop. Ostatně, nebyla to Agatha Christie, kdo tvrdil, že není nad pořádnou vraždičku?

Josefína je bohémská malířka, která se po rozvodu přestěhovala do maloměsta, kde dosud žila její sestra s rodinou. Protože se už nemohla spoléhat na bohatého manžela, přijala práci učitelky na místní základní umělecké škole. Zdálky sleduje studia svého dospělého syna, a protože se nezřízeně nudí, s gustem strká nos do cizích záležitostí. Nyní je na stopě třicet let starému zločinu a někdo si nepřeje, aby pravda vyšla na povrch.

Rejfová si stejně jako její hlavní hrdinka nedělá o nikom a o ničem přehnané iluze. Co se týče přístupu ke svým bližním, Josefína si rozhodně nebere servítky, a kde může, tam si poťouchle rýpne. S osobitým šarmem glosuje dění na malém městě a celá kniha je prošpikovaná jejími trapasy nejen v milostném životě. Vyprávění je téměř fejetonové a autorka by se rozhodně uplatnila i jako novinářka píšící vtipné články ze života.

Josefína si dokáže udělat legraci i sama ze sebe a vy se s ní díky její ztřeštěnosti nebudete ani na chviličku nudit. V příběhu zastává roli Velkého detektiva a jejím Watsonem se stává kolega Jakub Stehlík. Prim zde mají vtipné a jiskrné dialogy a báječně vylíčené eskapády naší vyšetřovatelky. Rejfová je skvělá vypravěčka s pochopením pro všechno lidské. O špatnostech či slabostech píše s laskavým humorem a ani na okamžik by ji nenapadlo, aby moralizovala anebo udílela rady.

Z každého řádku je znát, že jejím cílem bylo především pobavit, což se jí stoprocentně podařilo. "Komu straší ve věži" je chytré a vtipné čtení. Hledáte-li ideální knihu na dovolenou, s touhle detektivkou rozhodně neuděláte chybu. Užijete si jiskřivý a netuctový styl, spolu s Josefínou si zahrajete na amatérské detektivy a zaručeně se pobavíte. "Komu straší ve věži" je příjemné a pohodové čtení pro všechny generace. Na své si přijdou puberťáci i jejich rodiče a prarodiče.

Knihu si koupíte ZDE.