RECENZE: Jepice

18.03.2018

Jepice: James Hazel

Konečně se objevil hrdina, kterému budete doslova zobat z ruky. Charlie Priest byl jedním z nejlepších policejních vyšetřovatelů a nyní exceluje jako právník. Tenhle okouzlující mizera používá mozek i svaly a vy byste mu klidně svěřili i vlastní život. Jeho dobrodružství zhltnete na jeden zátah a budete se dožadovat přídavku.

Angličan James Hazel vystudoval práva, dlouhá léta se pohyboval v branži, ale potom pověsil řemeslo na hřebík a naplno se věnoval psaní. "Jepice" je jeho literárním debutem a řeknu rovnou, že šlo o risk, který se vyplatil. Tahle knížka má totiž všechno, co očekáváte od skvělého thrilleru. Cynikové by možná řekli, že dnes nejde přijít s ničím novým a že všechno podstatné už bylo napsáno, ale Hazel vás s lehkostí přesvědčí o tom, že opak je pravdou. "Jepice" z nakladatelství Domino je příjemné překvapení a klidně se s vámi vsadím, že o téhle knížce ještě uslyšíme.

Nechci teoretizovat a ani vám nechci klást dotěrné dotazy, ale přiznejme si, že nezapomenutelný příběh stojí a padá s hlavní postavou. Výrazní hrdinové se do vašich srdcí zapsali tak, že na ně nikdy nezapomenete, což se o jejich jednotlivých dobrodružstvích pravděpodobně říct nedá. Všichni víme, čím je charakteristický Sherlock Holmes, ale pokud bychom měli vyjmenovat několik případů, ve kterých zazářil, paměť žalostně selže. Charlie Priest má potenciál stát se Velkým detektivem a miláčkem čtenářů i čtenářek. Paradoxně se o to tenhle týpek ani v nejmenším nesnaží a já nedokáži definovat, co je na něm tak okouzlujícího.

Charlie byl policista a nyní je famózním právníkem, jenomže to byl Perry Mason taky. Jako bratr odsouzeného sériového vraha má velmi blízko k vyšetřovatelům amerických thrillerů a jeho duševní porucha a výpadky paměti v sobě mají cosi seversky rozháraného. Charlie je Hrdina s velkým H, ale zároveň je to sympatický chlápek odvedle. Policisty provokuje, protože ho to baví a vadí mu jejich zabědněnost, a násilí používá jen v krajní nouzi. Bez mrknutí oka byste mu svěřili svoji dospívající dceru nebo životní úspory.

Je nabíledni, že všichni mužští čtenáři zatouží být jako on, ale věřte mi, že tenhle chlápek má co nabídnout i ženským čtenářkám. Hazel nevsadil pouze na zápletky plné intrik a na akční scény, ale přivedl na scénu rozličné ženské postavy, které dokážou pořádně zahýbat dějem. Charlie už na začátku získá nečekanou pomocnici a vy si můžete začít lámat hlavu nad tím, jak jejich vztah dopadne. "Jepice" je poskládaná z důvěrně známých motivů, ale zároveň v ní není ani jedno jediné klišé. Příběh je nepředvídatelný, a kdybyste nevěděli, že jde o prvotinu, považovali byste "Jepici" za dílo profíka. Je vidět, že autor přečetl všechno, co bylo v žánru k přečtení, a potom vytvořil thriller, který je naprosto unikátní.

Geniálně promyšlené zápletky pokropil krví, přidal řadu nechutných detailů a ani na chvíli nezapomněl, že z textu musí dýchat člověčina. Mistrně vylíčil epizody, jaké ještě nikdo nevymyslel, a jeho postavy vám budou připadat blízké. Napětí se stupňuje až téměř k nesnesení a vy se těšte na hezkou řádku šokujících zvratů. Zápletky ve dvou časových rovinách se komplikují a Hazel vám předkládá další a další záhady. Každý něco skrývá, všichni do jednoho lžou a vy nebudete vědět, na čem jste.

Rozvedený Charlie se pokusí uspořádat si soukromý život a i tato linie dokáže překvapit. "Jepice" je temné a drsné čtení, ale Charlie do příběhu vnáší i jistou komiku. Jeho cynické hlášky vás pobaví, a i když autor využil er-formu, vždycky budete vědět, kdo si co myslí. "Jepice" je prostě zdařilý literární debut, který hravě strčí do kapsy všechny thrillery podobného ražení. Charlie Priest se vám zažere pod kůži a vy budete litovat, že se s ním můžete setkat pouze nad stránkami knih.