RECENZE: Jackaby

08.03.2017

Jackaby: William Ritter

Když Abigail odpoví na inzerát hledající asistenta do detektivní kanceláře, představuje si, že se stane Watsonem amerického Sherlocka Holmese. Její nový zaměstnavatel je sice excentrik, ale od svého konkurenta se liší vírou v nadpřirozeno. Tak schválně, co bude horší? Vyřešit několik brutálních vražd, anebo se smířit s existencí víl a trollů?

"Jackaby" je prvotinou amerického spisovatele Williama Rittera, který v civilním životě pracuje jako učitel na střední škole. Jeho detektivní debut sklidil úspěch nejen u čtenářů, ale i u literárních kritiků. "Jackaby" z nakladatelství Host je sice historická detektivka, ale počítejte s tím, že je v ní všechno postavené na hlavu. Nebo znáte nějakou jinou detektivku, kde se realita prolíná se světem pohádek? Pokud máte smysl pro nadsázku, budete z knihy nadšení. Jestliže ale hledáte příběh, kde jsou zločiny vysvětlené racionálně, raději se do románu ani nepouštějte.

"Jackaby" je odpovědí a jistým způsobem i parodií na anglického Sherlocka Holmese. Soukromý detektiv Jackaby je svéráz a naprostý samorost, a když se seznámíte s jeho názory, překvapí vás, že ho ještě nezavřeli do blázince. Jeho parťačka Abigail je potrhlé třeštiprdlo a je víc než zřejmé, že to dva se k sobě ideálně hodí. Ale pozor, řeč je pouze o pracovním vztahu. Jackaby dívku zaměstná, nabídne jí bydlení ve svém domě, ale o nějakých pletkách nemůže být ani řeč, protože dívka se zakouká do mladého policisty. Ritter zapracoval i na této linii a její konec vás příjemně překvapí.

Kniha je troufalá, originální a rozhodně to není nic pro konzervativní čtenáře. Ritter je báječný vypravěč, jehož cílem bylo pobavit čtenáře bez ohledu na věk a jejich životní zkušenosti. Na své si přijdou milovníci situačního humoru stejně jako ti, kteří zbožňují cynický černý humor. Příběh vypráví Abigail s notnou dávkou sebeironie a s pochopením pro své bližní. Tato mladá dáma utekla z domova s penězi na studium a vydala se do světa za dobrodružstvím. Původně měla namířeno na archeologické vykopávky, ale protože ji zklamaly, zamířila na Ukrajinu a z ní odcestovala do Ameriky.

Příběh se odehrává v roce 1892, ale Abigail je tak pokroková a moderní, že bude šokovat i dnešní čtenářky. Její touha vymanit se z role uťápnuté dívenky z dobré rodiny jde tak daleko, že vítá každé setkání s bytostmi z jiného světa. Jackaby nachází mezi bájnými postavami či zvířaty pachatele trestních činů a zřejmě vás nepřekvapí, že ho oficiální policisté mají plné zuby a nepřejí si, aby se potuloval na místě činu. Jackaby si uvědomuje, jaký je, a proto vítá pomoc praktické ženy všímající si detailů, které by on odbyl mávnutím ruky. Obětí první vraždy se stane známý novinář a další zločiny na sebe nenechají dlouho čekat.

Pokud si rádi hrajete na amatérské detektivy, pak si rozhodně přijdete na své. Jen se nenechte svázat konvencemi a připusťte možnost, že Jackaby má pravdu a věci mezi nebem a zemí skutečně existují. Zápletky jsou téměř geniální a hororová atmosféra ve spojení s humorem vám nedovolí knihu odložit, dokud nebudete na poslední stránce.

Detektivka "Jackaby" je naprosto odlišná od všeho, co jste dosud četli, a bylo by chybou minout ji bez povšimnutí. Ritter se vysmívá klišé, nebojí se parodovat žánr detektivky a z každé jeho věty je cítit, že se při psaní dobře bavil. "Jackaby" vám zvedne náladu, vykouzlí úsměv na tváři a to je věc, která se povede málokteré detektivce.

Portál Srovname.cz vám poradí, kde seženete knihu "Jackaby" nejlevněji.