RECENZE: Hra na lháře

25.10.2018

Hra na lháře: Ruth Ware

Každý máme nějaké tajemství. Některá jsou roztomilá a úplně neškodná. Na jiná se bojíme byť jen pomyslet, protože víme, že kdyby se na ně přišlo, obrátila by nám život vzhůru nohama a zničila všechno, co jsme si dosud pracně budovali. Čtyři kamarádky, čtyři různé osudy a jedno velké tajemství. Co jsou ochotny udělat pro to, aby nebylo odhaleno?

Angličanka Ruth Ware vstoupila do světa literatury thrillerem "Všude kolem černý les", který se stal bestsellerem a získal si srdce čtenářů i literárních kritiků. Po něm následovala klasická detektivní hádanka ve stylu Agathy Christie "Žena z kajuty č. 10" a úspěch se opakoval. Aktuální román "Hra na lháře" z nakladatelství Leda v sobě spojuje to nejlepší, co může žánr detektivky nabídnout, a tak se máte opravdu na co těšit. A je úplně jedno, zda milujete srdceryvné a nervydrásající psychologické thrillery anebo anglické křížovky založené na chladné dedukci.

"Hra na lháře" vás vtáhne do temného světa a svým noirovým pojetím zdařile koketuje s hororem. Autorka zná své silné stránky, a protože moc dobře ví, co chtějí její čtenáři (respektive čtenářky), naložila vám toho tolik, že by to menším spisovatelům stačilo na několik knih. "Hra na lháře" je především psychologický thriller o tajemství čtyř bývalých studentek z internátní školy. V tomto směru má román blízko autorčině prvotině a smekám pomyslný klobouk před tím, jak věrně a čtivě dokáže vylíčit vztahy mezi dospívajícími dívkami.

My se s aktérkami setkáváme už s jako dospělými ženami, přičemž autorce nečiní problém přeskakovat z přítomnosti do minulosti a přizpůsobovat své vyprávění věku hlavních hrdinek. Vypravěčkou je novopečená maminka Isa, která zvolila ich-formu, a my tak příběh sledujeme jejíma očima. Typ "nespolehlivé vypravěčky" je v poslední době velmi oblíbený a Isa vám bude sympatická o to víc, že coby obyčejná "holka odvedle" působí upřímně. Ale protože jsme v thrilleru, radím vám, abyste všechno, co řekne, brali s rezervou.

V tomto příběhu nevěřte prostě nikomu. Hrdinky jsou profesionální lhářky a autorka dělá všechno pro to, abyste jí neviděli do karet. Bude si s vámi hrát jako kočka s myší a vy ji za to budete milovat. Všechno se tu točí kolem dávného tajemství, které ovlivnilo životy několika lidí. Hrdinky vám budou postupně odkrývat pravdu, ale jak už jsem říkala, pravda je pojem velice relativní. Zápletka je inteligentní, komplikovaná a psychologicky naprosto věrohodná. "Hra na lháře" vás strhne tak, že ji nebudete pouze číst, ale doslova prožívat. Věřte mi, že proti tomuto příběhu nebudou imunní ani naprostí cynikové.

Úžasné je, že si k tomu autorka vystačila pouze s několika postavami a jedním zchátralým mlýnem na pobřeží. Prostředí je zlověstné samo o sobě, ale představte si, že se tu pohybuje někdo, kdo ví, co se kdysi přihodilo. Autorce sedí břitké dialogy a v čem vyloženě exceluje, to je atmosféra hrůzy. Proto nepřekvapí, že ji mnozí recenzenti přirovnávají k Agathě Christie.

Máte-li rádi napínavé psychologické thrillery, potom si "Hru na lháře" rozhodně nenechte ujít. Příběh je drsný a surový, ale zároveň si vás podmaní svým kouzlem. Ruth Ware je originální a skvělá vypravěčka, která opět dokázala, že je v žánru thrilleru jednou z nejlepších.