RECENZE: Hluboký hrob - dítě útesů

07.12.2017

Hluboký hrob - dítě útesů: Camilla a Viveca Sten

Dvanáctiletá Tuva to nemá zrovna jednoduché. Vyrůstá na opuštěném ostrůvku s rodiči, kteří šetří city, a ať dělá, co dělá, nedokáže se s nikým spřátelit. Dívka podvědomě cítí, že je jiná než ostatní, což se jí potvrdí ve chvíli, kdy v lese spatří tancující víly.

"Hluboký hrob - dítě útesů" je hororový thriller pro děti a mládež, ale věřte mi, že mráz bude běhat po zádech i těm, kterým už dávno není -náct a správně nejsou cílovou skupinou. Ono se ostatně není čemu divit. Tenhle hororový thriller je společným dílem švédské autorské dvojice skládající se z dcery a matky, přičemž matka Viveca Sten se už dávno proslavila coby autorka drsných a temných detektivek.

Viveka Sten má na svém kontě řadu knih a čeští čtenáři ji mohou znát díky krimi sérii "Vraždy na Sandhamnu". Aktuální novinka "Hluboký hrob - dítě útesů" z nakladatelství Omega je prvním dílem thrilogie a vše nasvědčuje tomu, že se máme opravdu na co těšit. Autorky spojily severskou mytologii se starými námořními pověrami, přidaly několik záhadných úmrtí a únosů, a tak vznikl příběh, který má co nabídnout i dospělým čtenářům. Ačkoliv je hlavní hrdince románu dvanáct let, některé epizody jsou tak brutální, že by mě nepřekvapilo, kdyby vaši malí čtenáři chtěli spát s rozsvícenou lampičkou.

Děj románu se odehrává na malých ostrůvcích rozesetých po Baltu, což už samo o sobě působí hororově. Místní neustále slýchají kvílející moře, téměř celý den jsou obklopeni mlhou či tmou, a když se chtějí dopravit k civilizaci, neobejdou se bez lodí. Tuva je nesmělá dívka, která už vzdala boj o sympatie svých vrstevníků. Ostatní děti ji dlouho šikanovaly, proto se jim nyní snaží jít z cesty. Když byla Tuva úplně maličká, zažila několik záhadných událostí, které ji naučily držet jazyk za zuby a nedůvěřovat lidem. Náš příběh začíná ve chvíli, kdy se Tuva zúčastní závodu, během kterého se ztratí její spolužák Axel.

Tuvě se podaří zachránit stejně starého Rasmuse, ale když se jí učitelé a policisté vyptávají na to, co se stalo, Tuva mlčí. Jak by se jim mohla svěřit s tím, že Rasmuse očarovaly lesní víly? Policisté se pouští do vyšetřování, nejstarší obyvatelé si mezi sebou špitají o děsivých legendách a Tuva se musí smířit s tím, že ji spolužáci považují za vražedkyni. A aby toho nebylo málo, dívka je konfrontována se svou minulostí. "Hluboký hrob - dítě útesů" je vystavěn podle zásad detektivek a vy se těšte na několik zápletek, se kterými si neporadí ani ostřílení milovníci tohoto žánru.

Kniha má úžasnou atmosféru a obě dámy píší tak, že vám bude dělat problém se od knihy odtrhnout. Tuva vypráví svůj příběh v první osobě, používá přítomný čas a autorky si daly záležet na originálních výrazech a akčních slovesech. Věty jsou krátké, velmi dynamické a vy budete mít pocit, že si s vámi Tuva celou dobu povídá. Autorky budou stále o krok napřed, a i když se vám jim podaří vás parádně napálit, budete je za to milovat. "Hluboký hrob - dítě útesů" je velmi zdařilý thriller a já se už nemůžu dočkat dalšího dílu.