RECENZE: Elsyino tajemství

04.04.2017

Elsyino tajemství: Camila Läckberg

Mysteriózní thrillery? Klasické detektivky po vzoru Agathy Christie? Hororové příběhy z míst opředených hrůzostrašnými mýty? Tím vším by se daly charakterizovat romány švédské autorky Camilly Läckberg. Literární kritika ji označuje za "královnu severské detektivky" a něco na tom bude.

Camilla Läckberg (1974) se narodila v přímořském městečku Fjällbacka v jihozápadním Švédsku. A právě na tomto mrňavém kousku země se odehrávají všechny její detektivky s Erikou Falckovou a Patrikem Hedströmem. Läckberg vystudovala ekonomii a na psaní se vrhla po absolvování kurzu tvůrčího psaní. Nepravděpodobné se stalo skutečností a ona se stala nejprodávanější žánrovou autorkou ve Švédsku. Její knihy pravidelně sklízejí ceny a milují je čtenáři i literární kritici po celém světě.

Jaký je její recept na úspěch? Läckberg své příběhy zasadila na místo, které je opředené mnoha strašidelnými pověstmi. Počasí je tady vskutku severské a některá popisovaná místa působí až hororově. K tomu připočtěte promyšlené a inteligentní zápletky a la Agatha Christie a neuvěřitelné pochopení pro lidskou povahu. Läckberg pohrdá falešnou morálkou a upřímně a opravdově píše o tom, jací lidé jsou. Boří tabu a nebojí se psát o věcech, které jsou horší než vraždy.

Zlo vám servíruje postupně a prokládá ho obyčejnými rodinnými příhodami, které se týkají hlavních hrdinů a jejich příbuzných a přátel. Skvělý tah byl i výběr hlavních postav. Erika je slavná autorka krimi příběhů a její manžel Patrik je policistou z povolání. Jsou jako oheň a voda, ale společné mají to, že chtějí přijít na kloub všem záhadám. Každý z nich na to jde jinak a je jen na vás, zda víc oceníte Patrikův profesionální přístup nebo Eričinu šťouravost a zvědavost ve stylu slečny Marplové.

Hlavní roli v románu "Elsyino tajemství", který právě vydalo nakladatelství Motto, dostala Erika. Ta je na mateřské dovolené, a protože cítí, že jí celodenní péče o dceru leze na mozek, manžel se nabídne, že si vymění role. Příběh je sice vyprávěný ve třetí osobě, ale celou dobu máte pocit, že je napsaný z pohledu Eriky. A nejspíš vás napadne, zda Erika náhodou neprožívá to, co zažívá autorka, která je čtyřnásobnou maminkou.

Ačkoliv jde o plnokrevnou detektivku, kniha by snesla i označení "společenský román". Je tu řada postav, vedlejších dějů a informací, které lze označit za klípky. Díky nim nahlédnete do soukromí všech postav a nebude vám dělat problém ztotožnit se s klaďasy i padouchy. Příběh začíná objevením zavražděného muže a Erika si uvědomuje, že jde o starého přítele její matky Elsy. Ta před nějakou dobou zemřela a Erika v její pozůstalosti našla kříž, který dostávali ve druhé světové válce Němci za zásluhy. S hrůzou si uvědomí, že mezi křížem její matky a vraždou může být souvislost, a tak se rozhodne přijít věcem na kloub

V tom konkuruje místní policii i svému manželovi, který ani na mateřské dovolené nedokáže odolat, aby se případem nezabýval. Příběh se odehrává ve dvou časových rovinách (což je pro autorku typické), přičemž netušíte, jak se oba příběhy budou vyvíjet. Záhy se ukáže, že v minulosti došlo k tragickým událostem, které poznamenaly všechny zúčastněné, a ke zděšení Eriky v nich hlavní roli sehrála právě její matka.

"Elsyino tajemství" vás pohltí a nedáte ho z ruky, dokud ho nedočtete. Tajemství se odhalují kousek po kousku a jednotlivé dílky skládačky do sebe postupně zapadají. Příběh je silný i lidsky a několikrát jsem se přistihla, že mám slzy na krajíčku. I když se před vámi odehrává děsivá tragédie, knížka paradoxně vyznívá optimisticky a povzbudivě. I to je jeden z důvodů, proč byste si ji neměli nechat uniknout.

Chcete zjistit, kde seženete knihu nejlevněji? Tak zkuste portál Srovname.cz, který vám poradí, kde je "Elsyino tajemství" nejlevnější.