RECENZE: Dřív než ji najde

08.05.2017

Dřív než ji najde: Michael Kardos

Všechno to začalo v roce 1991. Tehdy řidič kamionu Ramsey Miller uspořádal bujarý večírek pro své sousedy a během oslavy zavraždil svou manželku a tříletou dceru. On sám zmizel neznámo kam a všichni zúčastnění doufají, že o něm už nikdy neuslyší. Jenomže pravda je úplně jiná.

Američan Michael Kardos je nejen spisovatelem, ale také uznávaným literárním kritikem. Dlouhá léta se živil jako profesionální hudebník, ale od hudby zběhl k psanému slovu. Oblibu si získaly jeho povídky i příručka určená začínajícím autorům "Umění a řemeslo příběhu". Kardos je držitelem řady významných ocenění a v současné době působí jako docent na katedře anglického jazyka. "Dřív než ji najde" je jeho druhý románový thriller a my si jej můžeme přečíst díky nakladatelství Mystery Press.

Kardos se vyzná v řemesle, zná všechny fígle autorů detektivek a zároveň má nebývalé pochopení pro své čtenáře. "Dřív než ji najde" je úžasně namíchaný koktejl napětí, originálních zápletek a scén, při kterých budete mít co dělat, abyste se nerozbrečeli dojetím. Pro mě je tato kniha top titulem z nakladatelství Mystery Press a zároveň jednou z nejlepších detektivek, jaké jsem kdy četla. Příběh je na jednu stranu velmi surový, ale zároveň i nesmírně emocionální. Děj probíhá v příjemně svižném tempu a autorův líbivý styl si oblíbíte, i kdybyste nechtěli.

Hlavní hrdinkou románu je osmnáctiletá Melanie, která před patnácti lety jako zázrakem přežila rodinný masakr. Dívka vyrůstá se svým strýcem a tetou na malém městě, a protože je zařazena do programu na ochranu svědků, její blízcí se snaží utajit její existenci. Melanie žije jako ve vězení s ostrahou a její životní styl je na hony vzdálený tomu, co prožívají její vrstevníci. Jednoho dne Melanie zjistí, že je těhotná, a rozhodne se vzepřít svým náhradním rodičům. Protože už má plné zuby skrývání se, rozhodne se, že na vlastní pěst vypátrá svého otce.

A tak vyráží do rodného města, kde podle oficiálních záznamů zemřela, a v přestrojení za studentku žurnalistiky se snaží objasnit patnáct let starý zločin. Melanie postupně odhaluje hrůzná tajemství a postupně si uvědomuje, že v jejím okolí jsou lidé, kteří si nepřejí, aby se šťourala v minulosti. Jejím Watsonem se stává stařičký novinář a jejich společné pátrání se nese v duchu nejlepších tradic zlaté éry klasických detektivek. Melanie zjišťuje pravdu o svých rodičích a o jejich vztahu a je čím dál zděšenější z toho, co se dozvídá. Řada věcí nesedí, s jistými věcmi si policie dodnes neví rady a Melanie začíná chápat, že její minulost je jedna obrovská lež.

Autorovi se povedlo na poměrně malé ploše rozehrát strhující drama plné překvapivých zvratů a šokujících zjištění. Co se týče stylu, tak Kardos nepíše, ale doslova kouzlí. Jeho věty je radost číst a "Dřív než ji najde" je jednou z mála knih, které ve vás vzbudí touhu napsat něco vlastního. U všech postav budete mít pocit, že jde o staré známé, které důvěrně znáte. Ke všem si vybudujete vřelý vztah a o to víc vás zasáhne, až zjistíte, jakáže je pravda. V knize nenajdete jediné klišé a celý text působí jako poskládaný ze scén, které se dosud neobjevily v žádné jiné knize.

Pokud milujete napínavé detektivky, anebo máte prostě jen chuť pokochat se skvěle napsaným románem, potom si knihu "Dřív než ji najde" rozhodně nenechte ujít.